CITAT (sitascorner @ 21-05-2006, 21:39)
CITAT (maimiti @ 21-05-2006, 14:18)
Det finns nog rätt många olika kerrii men de behöver ju inte nödvändigtvis ha några suffix. Jag har tex fyra olika erythrostemma (vit-, rosa-, rosa-vit- och rödblommande) men alla heter bara Hoya erythrostemma rätt och slätt.
Många hittar nog bara på egna suffix för att beskriva att den art de har på något sätt ser annorlunda ut än den "vanliga sorten". Det bidrar säkert också en del till namnförvirringen kring våra kära hoyor.
Maggan Den kerriin är inte nått påhittat namn pga bladen.Det är från min frösådd.
Nej, jag menade inte att du har hittat på namnet "cv. Rosita", och kan inte se att det var så jag skrev heller. Däremot menar jag att det finns säljare som hittar på namn för att beskriva att deras planta är annorlunda, eller i försäljningssyfte (sånt har ju förekommit även komersiellt i usa). Jag vet att just du har en massa frösådda plantor som blivit annorlunda än moderplantan som fröna kommer ifrån. Det i sig är ju inte så konstigt heller.
Om tex två kerrii av olika sort korsas (naturligt eller via människans hand) så blir ju avkomman ganska naturligt inte som föräldrarna. De är ju heller inte hybrider (för det krävs att det är olika arter som korsas, tex kerrii x obovata), utan kultivarer av rena arter.... för att besvara Emma_s fråga om varför vissa blir annorlunda.