CITAT (lissa @ 22-05-2006, 02:30)
Oj Kerstin...jag har rätt mycket tur med at få frön att gro....men sticklingar och jag passar tyvär inte ihop, fattar inte varför jag inte lyckas. Jag läser o läser och sen gör jag det jag har blivit tillsagd att göra...men gott resultat uteblir alltid. mitt sista försök med Hibiskus har misslyckats IGEN. Vita prickarna kommer fran, dom tom. sätter knopp, men rötter uteblir och till slut ruttnar dom

Nu ger jag upp, och tur är väl det med tanke på utrymmet

När det gäller hibiskusar och sticklingar så tar det ganska lång tid för dem att sätta rötter. Genom att du tar en stickling så utsätter du den för det värsta som en växt kan tänka sig. Vattenbalansen rubbas. Det viktigaste för den lilla sticklingen är att upprätthålla vattenbalansen. När den är stabil så kan den börja sätta rötter.
För att lyckas med sticklingar krävs tålamod. Jag har haft (har fortfarande) mina i plastkruka med påse om och en påsklämma som är lätt att ta av och på när det ska luftas. Jag har kanske vattnat totalt10 ggr på två 3 månader men luftat mer eller mindre varannan dag. Det beror mycket på vädret ute också, stekande sol kräver mer luftning tycker jag. Snart (inom två veckor) kommer jag att plantera dem i lite jord och ta bort plastpåsen. De står idag i en torvbrikett. Av åtta sticklingar har jag sju kvar vilket gör totalt 17 hibiskusexemplar.
mvh Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"