Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Landets namn, mest Makedonien
          anna_rispan
          Inlägg 22-05-2006, 19:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

alltså nu undrar jag....

1. Fick vi lära oss helt fel då när Jugoslavien splittrades. Vi satt i skolan o fick en ny blindkarta, så fikc vi lära oss namnen. Ett land heter Makedonien.

2. Varför har ingen någonsin nämt det där om Grekland. Borde ju stött på det någon gång. Jag menar Grekland har ju varit aktuellt sedan demokratin... Eller.

3. Och oj. intressant att tillslut få veta varför de heter Former Yougslavian rebulic of macedonia. Eller hur det nu stavas. men varför heter det inte så på svenska för det gör det väl inte.

O en annan sak jag grubblar på ibland är hur vet vi att det vi lär oss är rätt ord på ett annats språk jag menar hur kom d en första mäniskan på att target på engelska betyder mål på svenska. hur????? hur kan man övertsätta alla ord?? jag fattar inte. O viist är det ett land i euoropa som heter något helt annorlunda på sina frimärken.

Magyar. det låter coolt, men inget land nämns med det namnet i svenska språket. hur kommer det sig???

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-05-2006, 19:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad jag kommer ihåg så vill innevånarna kalla sig för Makedonien men grekerna vägrar godkänna detta. Vi här uppe i Norden kallar det för Makedonien för vi struntar i vad grekerna tycker. rolleyes.gif

Varför inte grekerna vill prata om att även dom har en provins som heter Makedonien har jag ingen aning om. Eller så är det så att vi häruppe inte känner till det.

Magyarerna är den största folkgruppen i Ungern som för övrigt heter Magyarorzág på ungerska. varför vi säger Ungern och exempelvis engelsmännen Hungary har jag inte en susning om.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon