Och jag har små träd :-) f r om i år tralala!!!
Det man kan köpa i handeln i äppelväg är till 95% helt värdelöst då de är ympade på A2-stammar - för at hålla dem små måste det skäras å skäras åsså får man ofta vänta ett tag innan de börjar bära, att skära för att hålla dem små är egentligen motsrtidigt - då om man vill ha små träd - så skall man ju kunna få dem naturligt! Här på Västkusten har Särö Plantskola finfina sorter på tre olika sorters underlag beroende på hur stort Du vill ha - på Östkusten/Sthlmstrakten så har Trädgårdshuset i Skarpnäck också sådana. Mitt i Sverige skulle jag testa www.ebeplant.nu som kan fixa det mesta :-))) och som Du kan beställa ifrån med. I sista numret av Natur å Trädgård finns tel numret till en man som man kan beställa träd på svagare underlag för lite kallare nejder med.
Familjeträden idag(äpple) ger jag faktiskt inte mkt pengur för - de kommersiellt producerade. de verkar itne alltid välja sorter som alla mår bra på samma träd.
Jag blir så less på att allting skall vara A2grundstam i äppelvärlden av gammel hävd här i Sverige (OBS- nu kommer tyckandet!!!) - när man tittar på t ex England och tyskland så är det helt naturligt att man kan köpa sorter på olika grundstammar beskurna färdiga till rätt växtform, dvärgpyramid, spalje, spaljehäck, friväxande häck, buske, stamträd etc. Detta borde vara en självklarhet här med för små trädgårdar vimlar det ju av här med!
Hälsar ingrid
|