CITAT
Tycker nog att det är opp till individen att ligga i ... OK ta ett sk. "skitjobb" tills något bättre dyker opp och vandra vidare ...
Ett problem här kan vara att det inte finns lika många "skitjobb" som det finns arbetslösa.
I den marknadsekonomi vi har idag så BEHÖVS dessutom arbetslöshet för att få den flexibla arbetsmarknad som så många företag eftersträvar.
En liten nöt : Det finns för många arbetslösa. Detta är de arbetslösas fel, då de uppenbarligen inte söker jobben tillräckligt bra. Som recept ordineras sänkning av ersättningen, så att man piskar folk att söka fler jobb.
Ännu en nöt : Det finns folk som myglar till sig socialbidrag trots att de arbetar svart. Det finns dessutom folk som har a-kassa trots att de arbetar. Recept på lösning? Sänk ersättningen och ställ hårdare krav för att få socialbidrag.
En annan nöt : Det finns för få jobb. Detta är statens fel, då reglerna för företagande är för hårda eller krångliga. Som recept ordineras förslappade regler, så att man genom att exempelvis göra det enklare att sparka folk, eller sänka arbetsgivaravgifterna, lockar företagen att anställa fler.
En nöt till : Många företag fuskar med moms, svarta pengar och anställningar. Problemet är tydligen att skatterna är för höga. Receptet måste då bli att sänka skatterna.
(Förtydligande : Jag menar inte att det BÖR vara eller ÄR som jag beskriver ovan, men jag menar att det ofta låter så i debatten, där vissa pekas ut som tärande och andra som närande)
Notera dessa 4 nötter, som inte är så bra formulerade, men de ser ut som hasselnötter iaf :
* I de fall då den fattige medborgaren är "problemet" så är receptet PISKAN, hårdare tag ska ge en lösning. Att de flesta inte myglar till sig socialbidrag tas inte hänsyn till. De straffas som ren bonus. Straffet som styrmedel.
* I de fall då det rika företaget/medborgaren är problemet så är lösningen istället en MOROT, man ska BELÖNAS. Inte belönas för att man följer lagen (för det gör man ju ofta inte), utan för att man istället ska mygla lite mindre. Belöningen som styrmedel.
Kortfattat så verkar resonemanget vara som övrigt i samhället : Den fattige motiveras bäst med piska, medan den rike motiveras bäst med moroten. Underligt.
Borde det inte rimligen vara tvärtom?