Jamen det här med dresscode på jobbet då?
Känner ungdomar som beklagar sig att de står utanför arbetsmarknaden. Men när man lite försigtigt påtalar att det gäller att smälta in på en arbetsplats för att få ett jobb, så blir det mothugg direkt.
Tex om man har spikes som är lila, tauteringar och piercingar överallt så faular man ut sig från många tillfällen att få ett jobb.
Jag vill inte påtvinga folk någon speciell klädsmak, har kanske inte så god klädsmak själv. Men jag anser att på jobbet så har man så att säga sålt sin tid mot betalning och då får man spela rollen. Man skall helt enkelt klä sig ungefär så som kunderna till företaget klär sig. Annars får man inga jobb.
Det är väl helt OK, för att inte säga ett krav att man har spikes, lila hår , tauteringar och en viss klädstil om man tex jobbar i en butik som säljer sådana kläder.
Fast jobbar man i kassan på ICA så gäller andra krav. Förmodligen så skulle man skrämma slag på gamla pensionärstanter så att de inte vågade handla. OCh vilken arbetsgivare skulle våga anställa dig då?
Privat så behöver man inte spela någon roll. Då kan man uttrycka sin personliga klädstil.
Fast vissa anser att de hellre går på soc än klär sig som en svensson även om det är på jobbet. Sådana personer är jag inte helt glad över att behöva försörja via skattsedeln. Men jag betalar gärna för den som är sjuk eller av något annat skäl som man inte kan rå för, är arbetslös.
Är man frisk och arbetsför så är det endast kriminalitet och prostitution som är giltigt att säga nej till i mina ögon.
|