CITAT (Flamingon - växtgalning @ 24-05-2006, 21:12)
CITAT (Bettson @ 24-05-2006, 18:46)
Man skall helt enkelt klä sig ungefär så som kunderna till företaget klär sig. Annars får man inga jobb.
Fast jobbar man i kassan på ICA så gäller andra krav. Förmodligen så skulle man skrämma slag på gamla pensionärstanter så att de inte vågade handla. OCh vilken arbetsgivare skulle våga anställa dig då?
fast på ica går väl alla olika typer av människor och handlar? oavsett klädstil? (sorry kunde inte låta bli

)
nu tillhör jag inte den gruppen av ungdomar med en speciell klädstil. tillhör ingen grupp alls, utan att jag inte har jobb beror på privata angelägenheter som jag inte vill ta upp på ett forum. (kör förresten med jeans, svarta enkla tröjor och färgglada linnen undertill. helt vanligt alltså.)
men att göra helt avkall på sin personliga stil kan jag förstå att många har svårt för. däremot så går det att tona ner sin stil lite beroende nu på vilken klädstil det nu gäller. som ung och arbetslös finns det inte hur mycket pengar som helst att ta ifrån, och då är det inte så kul att pengarna ska gå till kläder som lämpar sig mer åt timvikariatet man söker osv. för som ung är det inte fast anställning som gäller utan vikariat, praktik, timanställning osv. och det handlar allt som oftast inte om så särskilt långa tider. men till en fast anställning däremot så är det mer befogat med att införskaffa en särskild jobbgarderob.
det jobb som är lättast att få idag är som telefonförsäljare och det vet ni alla hur illa telefonförsäljare bli behandlade båda av sina arbetsgivare och folk som blir uppringda. det bygger ju verkligen upp ungdomars jobbsjälvförtroende.

Visst på ICA handlar alla slags mäniskor. Fast just gamla tror jag skulle bli skrämda av vissa klädstilar.
Just på ICA så är arbetsgivarens önskan att man har svarta byxor. Det är enda kravet. Tröjor brukar de hålla med.Sedan kan man tvätta ur hårfärg, föna håret i annan frisyr än spikes, ta bort de flesta piercingarna och avstå från att måla svarta motiv i ansiktet, typ ornament och tårar.
Det är faktiskt inte så dyrt.
Och de flesta människor har väl en "jobb-garderob" hemma. Själv sjavar jag gärna runt i jeans och stora tröjor, men tar alltid på mig något bättre när jag skall ut på jobb.
Att strikt säga att jag ändrar mig inte är detsamma som att man accepterar att vara arbetslös hellre än att göra avkall på sin klädstil. då tycker jag inte man kan begära att man skall bli försörjd.
VIsst kan jag förstå att man inte har så mycket pengar till kläder om man är ung och arbetslös. Men vore det inte bättre att kanske lägga de pengar man har på jobbkläder så att man får ett jobb. Då tjänar man ju pengar så att man privat kan anlägga vilken klädstil som helst.
Dert jag pratar om är just extrenklädstilar.
Inte vet jag, men jag tycker det vore smartare.