CITAT (Bettson @ 25-05-2006, 13:01)
VIsst kan jag förstå att man inte har så mycket pengar till kläder om man är ung och arbetslös. Men vore det inte bättre att kanske lägga de pengar man har på jobbkläder så att man får ett jobb. Då tjänar man ju pengar så att man privat kan anlägga vilken klädstil som helst.
Dert jag pratar om är just extrenklädstilar.
Inte vet jag, men jag tycker det vore smartare.
om vi säger att det är en ungdom, men egen lägenhet, nollklassad - alltså inte fått något jobb och därmed jobbat en viss tid för att få rätt till a-kassa då är det socialen som gäller. då har de en norm att hålla sig inom och i den så räknas ca 450-490kr till kläder och skor. inte så mycket alltså.
men visst kan jag hålla med om att många ungdomar prioriterar fel. även de med eget boende och räkningar osv. finns många som röker och gå ut och festar och sedan ändå klagar på att de inte har pengar. finns även de som inte förstår att man får dela upp sina inköp, man kan inte bara köpa eller göra sådant som är roligt utan fördela tid och pengar mellan roligt och "måsten".
själv tycker jag det här är en enkel situation. att bara behöva ändra lite på sin klädstil och sedan få jobb. en annan har ju mer komplicerat med lång sjukskrivning och annat bakom mig.