CITAT (Flamingon - växtgalning @ 25-05-2006, 13:22)
själv tycker jag det här är en enkel situation. att bara behöva ändra lite på sin klädstil och sedan få jobb. en annan har ju mer komplicerat med lång sjukskrivning och annat bakom mig.

Just det. Och det är för sådana situationer som människor kan hamna i utan egen förskyllan som våra skattepengar skall gå till.
Man kan inte rå för att man blivit sjuk. Då ska inte skattesystemet belastas i onödan för att man inte vill ställa upp ppå arbetslivets villkor. Meningen är att pengarna skall räcka till de som verkligen behöver, som just dig.
Risken finns annars att en viss moderatlledare återigen gör ett idiot-uttalande som säger att vi sänker sjukpenningen till 50% så att folk kommer i arbete. Folk blir väl inte friskare för det.
Eller att en viss röd partiledare kommer att höja arbetsgivarinträdet vid sjukfall igen. Det gör ju att människor som du har minskade chanser att få arbete.
Allt beror ju på att en del människor överutnyttjar systemen och ser förmåner som rättigheter.
Ett annat uttalande jag hört som man kan se som att överutnyttja systemen.
Jag har inte tagit ut några dagar för vård av sjukt barn i år. Det måste jag göra, för jag har inte pustat fösterna på länge. När jag frågade om inte barnen skulle vara sjuka om hon skulle ta ut dagar för vård av sjukt barn, så tittade hon på mig som om jag vore tidernas idiot.
Det är min "rättighet" att ta ut dagar för vård av sjukt barn.
Yes, sa jag. Om barnen är sjuka. Vi var inte helt överenns om kraven för att ta vba dagar. Enligt henne så tog man ut sådana dagar när man behövde vårstäda. Och barnen kunde vara på dagis.
Inte konstigt att det som ostädat ut hemma hos mig när ungarna var små. Jag hade ju inget begrepp om systemet.