Hej igen!
Min mening är att ingen mår bra av att inte känna sig värdefull för omgivningen. Jag tycker att varje människa är skyldig att försörja sig, Ja. Givetvis finns det en och annan som inte har någon som helst möjlighet att bidra p g a grava funktionella skador i samband med födsel eller annan olycka/sjukdom men jag tvivlar på att resterande inte skulle kunna bidra med något. Om det vore ett optimalt Sverige vi levde i skulle man sett till att alla som t ex får a-kassa fick ge lite av sig själv, enligt min mening behövs fler vuxna i skolorna, äldre behöver stöd/tillsyn, det finns stränder att hålla rena. nattvandrare på gatorna mm mm. Ett par timmars arbete om dagen för den ersättning man får är det för mycket begärt? Det är väl känt att möjligheten för den som gått arbetslös i mer än två år att finna ett arbete är i stort sett lika med noll. Det är viktigt att inte hinna dit och där kanske staten kan hjälpa till att fixa jobb om man inte hade krånglat till det så förbaskat. Sen är det likväl individens skyldighet att anpassa sig till marknaden, finns det inga jobb som elektriker när jag utbildat mig till det, ja då får jag faktiskt ta ett annat jobb(sämre avlönat säkerligen) eller skola om mig. Ibland kan det hjälpa att ta ett skitarbete som ingen vill ha, för det som händer i alla nya situationer vi hamnar i, är att vi får nya erfarenheter, andra sätt att se på saker och ting, kankse lite nya ideer o s v. Jag är en småbarnsmamma och är inte ordentligt insatt i dagens politik, men tycka kan man ju.
Jag har själv aldrig varit arbetslös, så jag vet givetvis inte hur det är.....
Det är första gången jag "pratar" i ett sådant här forum, ville testa lite då jag blev nyfiken. Skulle egentligen bara prata lite trädgård men tittade in på denna sidan med. Är ledsen om jag rört upp era känslor. Det var mest en test med mitt kort inlägg. Men jag står för vad jag tycker.
Linda
|