Då skämtar jag vidare. Beträffande DiklorDifenylTriklormytylmetan, förkortat DDT, så tror jag inte att nån var emot användandet från början. Det var schweizaren Paul Müller som upptäckte medlets förträfflighet mot insekter 1939 och 1948 fick han Nobelpriset i medicin för sin upptäckt. Det var väl först något eller några tiotal år senare man upptäckte nackdelarna med spridning av ett svårnedbrytbart ämne. 1970 förbjöds det i Sverige men jag tror att det används fortfarande fast mycket restiktivt, mot malariamyggor. Man anser att riskerna med ämnet är totalt sett minde än lidandet av malarian. För trots alla sina nackdelar så har användandet av DDT inneburit ett mycket minskat lidande och död för miljoner människor. Men du kanske tycker att det varit bättre att låta bli med tanke på befolkningsökningen?
Försiktighetsprincipen tar man till när man inte kan hitta något annat skäl att förbjuda ett ämne eller något annat. Jag anser att man måste göra en helhetsbedömning och inte bara hålla för ögonen och öronen och skrika nej, nej, nej! Det finns ju en del som anser att mobiltelefoner KAN orsaka cancer och att man enligt försiktighetsprincipen skall förbjuda dom. Men skall man förbjuda alla mobiler bara därför? Förutom att vårt samhälle inte skulle fungera utan mobiler så räddar dom mer liv än som ev kan skadas så en helhetsbedömning måste bli att det är bäst att vi har dom kvar.
Anledningen till att jag tar till Roundup mot exempelvis kirskål är att jag gillar biologiskt mångfald. Låter man kirskålen ta över blir resultatet nämligen det motsatta, biologisk enfald, eftersom kirsen kväver det mesta i perennväg.
Nu skall jag fixa middagen. Vi hörs.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|