Det intressanta är hur Radiotjänst motiverar licenskravet: INNEHAV av televisionsapparat medför skyldighet att betala. Huruvida man kan mottaga och verkligen SE några sändningar är irrelevant!!
Om man inte "uppgraderar" sin tv med en digitalbox, är den de fakto obrukbar som tv när det inte finns några analoga sändningar att ta in! Men enligt Radiotjänst är det ändå en tv, och alltså underlag för betalningsskyldighet.
Man undrar ju då liksom VAR gränsen går för att kalla en rektangular låda för "en tv"....
Om jag plockar ur lite kablar och kretskort.....tätar lite med silikon....och fyller upp med vatten och guldfiskar! -Fortfarande en "tv"? Eller förresten hur är det om man har en mikro?? Den är också rektangular, har glas framtill, kan inte ta in digitalsändningar, och kallades den inte för "bull-tv" en gång i tiden?
Nä, hela licenssystemet har passerat "bäst före datum". Det kanske funkade en gång, när tv var något exklusivt och nytt, och som inte var man ägde. (Jag minns när jag var liten pojk och min morbror hade skaffat FÄRG-TV, detta teknikens nyaste under! Vi åkte fem mil på fredagskvällarna till honom, för att titta på "Hawai 5-0"! Det var exklusivt fredagsnöje det!

)
Men nu när 'Cosa Nostra' (ja, regeringen alltså

) har pådyvlat pöbeln digitaltvfrälsningen, så kunde dom lika gärna skrota licenssystemet och ta ut det via en ny käck liten skatt i stället.
(Bara dom ser till att skiten fungerar i HELA riket!! Inte som nu, med åtskilliga vita fläckar på kartan, där minsta fiskmås som häckar i horisonten stör ut digitalsignalen!

)
((Å jadå, tv:n åkte på tippen här när 'myrornas krig' tog över. Men som glesbygdsbo njuter jag mer av att sitta under häggen och lukta på blommorna, än att se det drävvel på tv, som jag ändå inte kan se nu, TROTS att jag faktiskt har en mikro...

)
Jajustja, man skall ju hålla sig till ämnet också.... En intressant frågeställning är ju om man VÄNDER på alltihopa: Om man har sur mjölk hemma, ökar då risken för att det skall bli åska?

Har inget fundrat över DET??
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "