Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har någon odlat Quinoa?, Chenopodium Quinoa
          Whiskuchi
          Inlägg 29-05-2006, 20:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Från alternativ.nu

Bakgrund
          Quinoa kallades 'the mother grain' av inkafolket. Rent botaniskt är Quinoa inget sädesslag, men kan användas som ett. Quinoa har odats i tusentals år i Anderna,och går numer att finna i välsorterade hälsokostaffärer, inte så konstigt då det innehåller mer protein och fett än något sädesslag, mer kalcium än mjölk och höga halter järn, fosfor, B vitaminer och Vitamin E. Att det dessutom "växer som ogräs" passar väl in i bilden som gudomlig växt.

*Den kan växa i ren sand med endast 200 mm nederbörd årligen
          *Den kan växa i saltkoncentrationer motsvarande saltvatten.
          *Har hög köldhärdighet och tål nattfrost ner till -8° upp till fyra tillfällen
          *Har högt näringsvärde med 12-19% högkvalitativt protein innehållande alla essentiella aminosyror och en massa vitaminer och mineraler.
          *Är redan etablerad på marknaden
          *Innehåller inget gluten

Låter som en väldigt intressant växt att odla tycker jag (fast jag kanske ska vänta tills i morgon, då jag tänkt prova Quinoa till middagen)
          rolleyes.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bessie
          Inlägg 29-05-2006, 20:57
          Länk hit: #2

Gäster

När vår utsugning av Moder Jord gått så långt att vi får sticka härifrån i rymdskepp alternativt fly från hotande asteroidkrockar, och om jag är vid liv då, ska jag ha med mig quinoafrö (plus vete, soja, basilika, tomat och chili och gärna något som blommar vackert också. Om vi på Firefly-vis får lämna tillvaron som i-landsbor för att kolonisera en ny planet från noll ska jag i alla fall göra mitt för att mina medmänniskor får fullvärdigt protein.)

Det är klart att kokt quinoa ser lite ut som grodrom. Fast konsistensen är rolig, liksom lite knaprig. Gillar man inte att äta den rakt av kan jag rapportera att den blir en fantastisk fyllning till ugnsbakade grönsaker (gärna blandat med fräst purjolök och svamp) och är väldigt bra att fylla ut matiga grönsakssoppor med.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 20:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon