Oroa dig inte för att äta av plantan (om du verkligen vill kämpa och behålla den). Pyrex försvinner efter ett tag av sig själv säger de på min trädgårdshandel ( Ellagårdsträdgård, Täby) Enligt dom så avdunstar pyrex efter några veckor så du kan lugnt skörda av den sedan. Jag har själv ätit av pyrexbesprutade plommon (sprutade i juni- skördade och åt i sen augusti) och jag mår prima och plommonen var goda.
Hur mycket grönsaker äter vi inte från affärerna som förmodligen e besprutade med dubbelt så starka besprutningsmedel ute i Europas jordbruk, eller för den delen här i Sveriges jordbruk... Vi tar de billigaste tomaterna som ser röda och fina ut (odlade i Spanien- vad vet vi vad som har sprutats över dom.?
Dessutom undrar jag vad ovanstående olyckskorpar tror att de använder på
t ex Coop trädgård eller på vanliga trädgårdshandlar när de får ohyra som sprider sig mellan plantbäddarna??? Tror ni de bara låter växterna dö? Neee! De använder pyrex-lösning eller pyrethrum-preparat, t.ex. Pyrex-N som de bekämpar, besprutar ohyran med.
Men det syns ju inte när man sen köper plantan. Eller hur

...
Vill man ha garanterat besprutningsfria växter är det säkrast att köpa ekologiskt odlade växter, eller odla själv.
Nog med pyrex-filosoferandet från mig..
Men jag håller egentligen med någon här ovan som sa att DU borde gå tillbaka med plantan dit där du har köpt den. Det är det bästa alternativet.
De måste väl nästan ersätta den eller ge dig en planta av en annan sort efter en så kort tid? Risken om du tar samma sort igen från samma trädgårdshandel är väl att även den plantan har ohyran..?