|
Alldeses rätt Ella. Men jag jämför det fortfarande med att blanda vattenfärger. Det du talar om är att man mäter ph i logaritmer. Helt korrekt. Det jag talar om är att man blandar olika komponenter till önskad slutprodukt.Min mening med det hela är att det inte är själva ph-väret som avgör om gödseln brinner eller inte. Det handlar också om kemi där ph-värdet ingår som en del i det hela. Det är kväve i gödseln, kalk, vatten mm som startar en kemisk process. Jag är förmodligen inte så insatt som du men jag har i alla fall för mig att det är dessa tre ingredienser som omvandlas i jonform. Jag läste i årskurs åtta för länge sedan att ämnena är benägna att reagera med varandra när de är i jonform för att de har en öppen bindning. Ju fler öppna bindningar desto reaktionsbenägnare är ämnena. Calcium lär visst ha två så det är väl därför det händer saker. En annan positiv sak att starta förbränning med kalk är att calciumjonerna binder kvävejoner. Inte så mycket kväveförlust i gödseln, det är väl positivt.
|