CITAT (GoSatta @ 01-06-2006, 18:06)
"riktig" hydro kördu i större baljor med vatten du syresätter med en vanlig akariepump. fördelen med den "riktiga" är att man har mycket större vatten volym vilken gör att den blir mer självgående + att rötterna kan växa sig mycket större = mer kraft åt växterna.
Vill man att det ska fungera aptimalt ska man köra från frö efter som vanliga rötter inte är gjorda för att stå i vatten, är det känsliga växter ruttnar dom lätt och även om dom klarar det behöver dom skapa nya rötter som är anpassade för den nya miljön, samma sak är det när man går från hydro till jord, det brukar ofta sluta illa.
Men har man ork å bygga den och plats är det oslagbart om man vill ha snabb tillväxt vilket man vill på växter som ska skördas jordgubbar tex blir hur bra som helst i hydro.
för vanliga krukväxter ser jag dock ingen mening med allt de krångel som hydro medför. och nu pratar jag inte om semihydro utan "riktig" hydro.
Nu tänkte jag mig närmast semi-hydro. Har en fredskalla på prov just nu och det verkar fungera bra. Fast den ska väl vara den lättaste att anpassa, om jag förstått rätt.
Tycker du att semihydro också är krångligare än vanlig jord, till krukväxter?
Min tanke med att gå över till semihydro, var att slippa vattna så ofta som med jordplanterat och att slippa jord överhuvudtaget, med allt det bidrar med, blommflugor å mögel osv...