Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! Päronrost på rönn.
          Marie zon3
          Inlägg 06-08-2003, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 328

Köpte för 2-3 år sedan två rönnar, Rosmari och Amerikansk rönn (eller nått). A-rönnen hade i våras gula fläckar på bladen som jag hoppades var näringsbritst så jag gödslade och vattnade med den ser inte ut att må så bra. Nu ser jag oranga fläckar som är bulliga på undersidan och svarta hår på. Bladen är delvis bruna torra fläckar. Detta sluter jag mig är päronrost. Även rosmari som är fin har en del fläckar. Jag har också ett gammalt fint päronträd men det verkar inte vara angripet.

Det finns enar uppe i skogsbacken som är drygt 100 m bort som jag i och för sig kan ta bort men går rosten på tujor också?

Hur gör jag nu???? skall jag ta bort mina nyplanterade träd för att rädda päronet eller skall jag hugga ner alla tujor och enar? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Klarar sig träden om jag inte gör något utom att pyssla om dem med gödsel och liknande, jag har ingen grässvål intill träden längre.

Tacksam för alla råd och tips!
          /Marie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Marie zon3
          Inlägg 07-08-2003, 07:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 328

Jag visste inte att det fanns så många olika rostvarianter! Jag kollade igår kväll och de tär inte svarta sprött på undersidan utan röd-oranga. Jag skall försöka fixa bilder.

Jag hade tänkt ha tre olika rönnar på en rad men en frös ner och kommer nu som en buske (ingen rost på den). Jag tänkte flytta den och köpa en ny rönn men tror du att det är en dum idé?

Jag sökte igår information om päronrost för jag hade fått för mig att det kunde gå på sorbus. Då stod det att den framför allt värdväxlar med sävenbom, men det gäller alltså inte denna typ av rost?

Du skriver att man inte åtgärdar detta, betyder det att träden klarar av rosten och att det bara tar ner prydnadsvärdet vissa besvärliga år?

Fundersam som längtar efter regn...
          /Marie

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon