Ja, skojar du, eller! Jag har också en total bladlusinvasion på de schersminer jag planterade förra året. De nya skotten är helt svarta av de äckliga krypen. Och ännu värre-smarta jag har planterat dem NÄRA en av våra grindar in till trädgården. För jag tänkte forma som en portal in av häckarna, så man liksom skulle få smyga in genom ett doftande snår... Det var väl en trevlig idé - i teorin! Ska bladlusinvasionen fortsätta år efter år så lär jag ta bort dem och ersätta med något annat, vem vill klämma sig igenom en trång passage som kryllar med små svarta äckellöss? Inte så charmigt direkt, mer som någon läskig cell på Fångarna på fortet.
Jag sprutar med såpa. Blandar 0,5 dl vanlig grönsåpa per liter vatten. Skvätter i lite T-röd och sprutar på kvällen när inte solen bränner. Det funkar men man får hålla på fler än en gång. Om din schersmin är fullvuxen och inte står så man får krypen på sig så skulle jag strunta i det. Då tar den inte nämnvärd skada och bladlössen ger sig efter hand av sig själva.
|