Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosenbönor, vilken köpejord?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 01-06-2005, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Mina rosenbönor vill ut, men jag har svårt att hitta växtplats åt dem. I odlas faktaarkiv står det att rosenbönor gärna vill ha lerblandad jord, jotack lera finns det men inte plats. Det blir nog nåt större kärl (på betongplattorna) med köpejord i, om jag kan hacka loss lite lera ur marken försöker jag väl blanda i den. Men vilken köpejord är bäst till bönor? De behöver ju inte mycket gödsel så kossa verkar inte lämpligt. Ytterligare att välja mellan är planteringsjord (vet inte torvprocenten, är väl 90 nåt), barkmull och toppdress.

Ett par plantor funderar jag på att knö ner i pallkragen närmast förrådet, där växer jordärtskockor, vitlök, italiensk ruccola och gladiolus. Kan någon av dessa samsas med rosenbönorna?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 05-06-2006, 06:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Hittade denna tråd när jag sökte på rosenbönor and stöd. Denna diskussion var ju förra säsongen så hur gick det? Själv funderar jag på att köpa en spalje eftersom jag skall ha bönorna mot en vägg. Hur långt ifrån väggen bör jag i så fall sätta spaljen? Om jag nu hittar någon lämplig. Tycker det brukar finnas förvånansvärt lite att välja på när det gäller stöd av olika slag. Har ni något bra tips om vilken affärskedja som säljer bra spaljeer? Har några störar som jag först tänkte luta mot väggen men de är ju inte så långa och då kan de ju heller inte breda ut sig på bredden. Allra först tänkte jag binda snören eller ståltrådar mellan två befintliga spaljeer. Var dock rädd att det skulle bli för svajigt. Eftersom de slingrar sig är det kanske heller inte bra med vågräta snören? De befintliga spaljeerna som stöder varsin clematis på varsin sida om bönraden sitter bara 1 eller 2 cm från väggen och det tror jag är för nära men jag vet inte. Det är första gången jag har rosenbönor så jag känner mig lite tafatt. Så alla duktiga odlare HJÄLP... laugh.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 00:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon