Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med gödning...
          Tezzla
          Inlägg 05-06-2006, 23:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

När och hur ska man använda gödning egentligen? huh.gif Jag gav mina plantor gödning för första gången i går och jag hoppas att det gör susen så de sätter igång och växa. tongue.gif Men hur ofta ska man ge dem gödning egentligen? En gång i veckan? Oftare? Mer sällan? Mina rabatter består mest av "vanliga" växter såsom dagliljor, astillbe, nävor, hortensia, rudbeckia, storklocka...

Vilken gödning passar dessa växter bäst? Jag anväder substral flytade trädgårdsgödning. Bra? Dåligt?

Nybörjaren Tezzla som lär sig allteftersom tongue.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 06-06-2006, 08:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ja allt gödsel som är kväverikt ska man försöka undvika efter midsommar (en ledstjärna) men då kan man ju byta ut mot gödsel som inte är fullt så kväverikt. Som gammal jordbruksstudent är jag lite låst när jag ska illustera men jag gör ett försök. NPK-gödselmedel (som tillhör gruppen oorganiska gödselmedel) har lite olika nummer t e x NPK 14-3-23. N = kväve, P = fosfor och K = kalium. Det är N som ska vara mindre efter midsommar. Fosfor och kalium är b l a bra för växternas blomsättning, förvedning, fruktsättning och övervintring. När det gäller fullgödselmedel så är det mycket lätt att kunna se vad de innehåller för olika delar av de olika näringsämnena.

Organiska gödselmedel (kogödsel, hönsgödsel, kompost, nässelvatten m.m.) är faktiskt lika bra. Det tillför struktur och även näringsämnen. Köper man gödsel i påsar så är det deklarerat näringsinnehåll. Annars kan man ju göra det själv och då kan det vara bra att ha läst lite om ungefärligt näringsinnehåll i exempelvis brunnen hästgödsel. Även om man har en gammal hög med brunnen hästgödsel som troligtvis är så urlakad med näring så släng på det varjefall. Om inte annat så förbättrar det med stor sannolikhet jordens struktur som är mycket viktig för jordens mikroorganismer.

Kväve ökar cellvolymen (i cellen finns det vätska) i växterna och därför växer de och blir stora. Problemet när det blir kallt är att växternas celler fryser sönder då de växt och inte förberett cellerna att skapa ett vedartat cellmembran som skyddar för kyla.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon