Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ogräs under krypoxbär, tips?
          miah
          Inlägg 05-06-2006, 17:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 7 811

Hejhej,
          Jag har en rabatt med krypoxbär i. Jag tror (inte jag som har planterat...) att krypoxbäret är tänkt att vara marktäckande, men det är rätt risigt, tyvärr. Täcker jorden på en del ställen, men på andra inte alls. och där det inte täcker växer det fullt med kirskål, maskrosor och tistlar.... Nu täntke jag att jag skulle ge det här stackars krypoxbäret en chans, rensa bort allt ogräs och klippa bort alla döda grenar.
          Men jag blir alldeles matt och vet knappt var jag ska börja! roliga att rensa under är de ju inte heller, buskarna... kan jag försöka gräva upp kirskålen, eller är deras rötter helt intrasslade med krypoxbärets? Någon som har några tips?! (även i största allmänhet på om hur man tar hand om ett krypoxbär på bästa sätt...)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 06-06-2006, 09:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Alltså, de ogräs du har är jättesvåra att rensa bort, och särskilt som dom växer upp genom marktäckande buskar.

Hur gamla är buskarna? Hur tätt är ogräset?

Är det mycket ogräs så är markduk en bra idé. Men för att lägga den behöver du först gräva upp buskarna och se till att inga ogräsrötter är inflätade i deras rötter. Kanske till och med tvätta rent rötterna med vattenslang. Sedan brer du ut duken över det hela, och skär hål där du vill plantera buskarna. Eventuellt kan du behöva bre ut gödsel och/eller jordförbättra innan du lägger duken. Men är jorden ok, så lägger du bara duken över tistlar och alltihop. När du sedan har planterat tillbaks dina buskar brer du ut tjockt med täckbark över. Sedan får du då och då röra runt i barken, för min erfarenhet är att ogräsfrön kan gro i barken, och dom ska inte få växa sig stora. Det kan hända att det kommer upp enstaka ogräs i hålet du skar för busken, men genom att envist dra bort det kommer det att försvagas och försvinna med tiden. I annat fall kan du pensla mycket försiktigt med roundup så är du av med det ogräset.

Lycka till!

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 00:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon