Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Passionsblommor?, 1 årig hemsådd?
          aifoSSofia
          Inlägg 07-06-2006, 17:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 5 262

Hejsan!
          För ungefär ett år sedan såg mina plantor av passionsblomma dagens ljus!
          Det är dels från frukter från affären med stora blad och dels en sort från fröpåse, Passiflora coerulea, med mindre blad, som tog längre tid på sig att gro.

Jag har flera plantor. Några av fruktplantorna fick stå ute förra sommaren, alla har annars stått i ett vanligt lägenhetsfönster. Några har fått flytta ut i år igen.
          Jag har inte beskurit dem, men någon har förlorat toppen pga olycka! de förgrenar sig i vilkat fall rätt bra ändå och är ca 50 cm i medel. De har nog stått i lite små krukor, ca 15 cm.

Min fråga är nu hur jag ska göra för att få dem att blomma. Är det kört om jag inte kan ha dem svalt under vintern? snälla hjälp!!! visst är de vackra utan blommor men målet är större!!! ;-)

Tack till den som vet nåt!!

--------------------
          aifoSSofia, zon 1[I][COLOR=green]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-06-2006, 19:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (rosita @ 07-06-2006, 19:11)
          Jag sådde med frön från en passionsfrukt i somras och den blommade redan då. Den växte bra och blev ett par meter hög, planterad i en 4 -5 liters kruka. Jag vinterförvarade den 5 -10 grader, satte ut den i maj och den är härligt grön och fin, men har inte blommat ännu.
          Plantera om dem i större krukor och ge dem lite gödning, så tror jag nog att det kommer blommor lite senare i sommar, så misströsta inte. rolleyes.gif

för att blomma hadde jga satt dne i vinterförvaring man måste tänka till nästa år med . alltså jag vet inte hur exakt hur dne vill ha me dknoppsätning å blommor . med direkt efter frösådd så kanb det säkert bli blommor . men jag tror ändå en vinterförvaring gör att dne får kraft till att blomma det andra året med . men utan vintervila får den jobba på året om och orkar kanks einte sätta knopp

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon