I går kontaktade jag regementet och talade klarspråk.
Tydligen så hade inte övningen som skulle starta i onsdags börjat ännu. Så han fanns kvar på regementet.
En halvtimme efter att jag hade ringt så fick sonen komma till sjuksköterska. Några läkartider fanns som vanligt inte att tillgå.
Men nu räckte det med en sjuksköterskas ord för att han skulle sjukmönstras. Civil läkare hade ju inte kompetens nog, inte sjuksköterksa heller i förra veckan, men nu som sagt så blev det ändrade rutiner.
Jag gjorde också klart för befälet att deras fänrik konstant bryter mot regler och att gruppens arbetsmoral inte är att gruppen som helhet tillsammans skall göra ett gott resultat utan att varje individ arbetar ensamt för att undvika bestraffningar.
Tex att om en värnpliktig blir sjuk under fältövning och inga högre befäl är närvarande så törs gruppbefälen inte ta den värnpliktige till sjukhus pga av att detta har de inte fått order om. De är rädda att bli bestraffade för att de gjort något de inte fått order om. Snacka om hjärntvätt.
Detta har faktiskt inträffat under fältövningar för inte så länge sedan och som tur är så finns det andra värnpliktiga som har stake nog att både köra över samtliga gruppbefäl, larma ambulans, organisera så att ambulansen hittar och har koll på den sjuke under tiden.
Men om samme värnpliktige (som vågar ta på sig ansvaret och hellre ser till att hans kamrat kommer till sjukhus) drabbas av astma med svår andnöd och blir uttvingad på en övning han inte klarar av, så vet han att han lever farligt ifall tillståndet skulle bli livshotande. Skulle ett nästan totalt andingsstopp inträffa och att han behvöer sjukhusvård, så finns det inga andra värnpliktiga i gruppen som skulle ta honom till sjukhus. De skulle hellre låta honom ligga och dö än att riskera att bli bestraffade för att de gjort något de inte fått order om.
SNACKA OM OTRYGGHET FÖR BÅDE VÄRNPLIKTIG OCH FÖRÄLDRAR.
Jag har också gjort helt klart att denna inflammation i sonsens bronker beror på misskött infektion, bla. att de förbjuds att sjukmönstra trots att de har rättigheter som värnpliktiga.
Likaså har jag gjort fruktansvärt klart att det förekommer psykningar av de värnpliktiga. Och om sonen på något sätt skulle tråkas antingen för att han är sjukmönstrad eller för att mor säger ifrån, så kommer regementet som helhet att få problem. Arga mammor är inte att leka med och speciellt inte den här. Jag lovar de skulle hellre umgås med alquida än med mig när jag är riktigt arg.
Jag kommer att se till att sonen gör en anmälan om arbetsskada. Eftersom han tvingats till kraftig fysisk aktivitet trots sjukdom och att hans rättigheter åsidosatts, så kan hans besvär inte klassas annorlunda än en arbetsskada.
Det jag har begärt nu är att
- att de värnpliktigas hälsa inte skall äventyras. Hårda fysiska krav kräver mycket noggrann fysisk kontroll
-att de värnpliktigas rättigheter inte åsidosätts
- att om de sätter stora krav på de värnpliktiga så skall samma krav ställas på deras befäl.
Egentligen så är detta inte något man skall behöva kräva, det borde vara självklart. Men tydligen inte på detta regemente.
Ursäkta om jag låter gnällig som den värsta kycklingmamma. Jag lovar sonen är ganska van att ha hårda kvrav på sig, speciellt från sin mor.
Så om han gnäller då är det verkligen illa.
Idag är jag inte ledsen, bara nåt så in i hoppsan arg. Har bara lust att svära, men det ska man ju inte göra
Så här är alla fula tecken jag kan hitta i stället för svärord
*¨^'^¨''¨¨!"##¤%&/()=?^*>>*********
Dom är inte menade till någon annan än sonens fänrik. Dessutom så behöver jag lätta på trycket lite så att inte blodtrycket spränger något i min skalle.
Det är denna karriärsugna strids**** till fänrik som gärna gör karriär på bekostnad de värnpliktigas hälsa inte värd.
Så idag är Bettson arg
Sorry!