Elin, blev glad när jag läste ditt inlägg för av din beskrivning låter det lite som det ser ut på min baksida. Vi köpte hus för ett par år sedan och det var som en tät "skog" (av rangliga småträd) full med stora stenblock och bergsknallar på baksidan men nu har vi lyckats ta bort större delen av slyn och börjat få lite styr på platsen även om det tar tid. Framför och mellan vissa av stenblocken har vi fyllt på jord och satt rhododendron som verkar trivas väl i det relativt skuggiga läge som blir pga av större träd som skuggar. Sen har jag också stulit några ormbunkar från mina föräldrar som trots att de helt fått byta klimat klarar sig bra och växer sig riktigt höga. Jag har också flyttat dit några "praktlysing" och lupiner som är blommmor som kan klara rätt knaggliga förhållanden och hitills verkar de trivas. En Norrlandschermin är också väldigt tålig så en sån har jag också satt där. Har också funderat på att låta en klätterhortensia klättra över några stora stenar samt att sätta nån korallkornell eller snöbärsbuske som verkar vara lämpliga. Det roliga med det hela är att bara att försöka kratta undan löv och ta ner lite träd/sly gjort att gräs och blommor (bla penningblad och liljekonvalj) kommit upp så det känns som att man får "valuta" för ansträngningarna. Timjan (tex stortimjan) tror jag kan växa rätt bra på bergsluttningar och bli som ett färgat hav när de blommar. Vet inte om jag gav några tips, blev mest allmänt bludder inser jag.
|