|
Att bränna gödseln gör jag främst för att bli av med ogräs. Att bränna gödsel med kalk gör jag i en liten "hög på tomten. Grejen med kalk är att det går så himla fort. Jag blandar vanlig trädgårdskalk malen förstås som man köper i trädgårdhandeln. Jag tar ca 1/2 - 1 liter till en kubikmeter gödsel. Kalken slår jag i en hink med vatten rör om några gånger under dagen. Försök att få så mycket som möjligt upplöst i vatten (viktigt). Sedan häller jag alltihopa över gödselhögen. Efter 1-3 dygn sommartid så är det hög värme i högen. Detta dödar ofräsfrön och gör gödseln klar för förmultning dvs färdig kompost. Låt ligga till temperaturen avtagit 1-3 veckor sommartid. Om man vill ha fin färdig kompost som näring så är det nu maskarna skall komma och jobba. Vill man bara strukturförbättra så kan man lika gärna gräva ner altsammans redan nu . Maskarna gör jobbet så småningom ialla fall. Vår och höst när utetemperaturen är lägre kan det vara svårare att få igång bräningen. Man kan kompensera med att öka kalkmängden något och eller röra ut kalken i varmt vatten. Ibland låter jag en mindre mängd ligga till fin "färdig kompost" som jag sparar till något speciellt. Men har man en riktig kraftig lera på tomten så går det åt hur mycket jordförbättringsmaterial som helst. Det bara försvinner ner i leran. Därför hinner jag få hem mycket större mängder material på detta sätt. Ingen vill väl ha hela tomten full av komposthögar heller. En liten hög på ca en kubikmeter kan man väl ha rum med och jag hinner bränna 5-6 stycken under en säsong. Tålamod ger resultat. Det fina med att man bränner med kalk är att kvävet blir kvar i gödseln och att lukten avtar så snart som temperaturen kommit igång. Hästgödsel luktar ju inte så mycket som kogödsel gör. Många hästägare i utkanten av tätorter, man ser vilka det är som har små hagar till sina hästar, har problem med att bli av med gödseln. Åk in och fråga så kan ni säkert med glädje få frakta bort lite. Större hästanläggningar brukar ha krav på sig att ha bortforslandet av gödseln ordnad. Men tro mig häst-skit finns det gott om i Sverige. Efter två år så kan jag numera hacka rabatterna utan att fundera på om man skall skaffa lite dynamit för att kunna röra om i jorden överhuvudtaget. Morötterna i trädgårdslandet blev det bara blast av första året. Andra året såg de ut som rödbetor i formen. Nu har vi normalformade morötter, härligt härligt.
|