Pratade med en (trevlig

) elektriker idag, som sa 60 cms djup och skyddsslang, vi diskuterade också dimensionen på kabel och till vad jag ska ha elen. Vi får förmodligen utöka proppskåpet för att få plats med både värmefläkt och lampa samtidigt, men vi har tagit i med en rejäl budget för att bygga ett växthus.
Det motigaste just nu är ju att trädgården ÄNTLIGEN ser skaplig ut, efter tre års ut- och invändigt renoverande, och nu ska vi igång IGEN... om jag väljer att köpa växthus... men å andra sidan är det det "sista" (duhh

) på baksidan... ända tills jag sätter en rosenrabatt eller något annat trevlig mitt i gräsmattan...
I budgeten får vi nog plats med borttransport av leran under plattorna i växthuset, samt hittransport av fyllnadsmassorna, och det känns jättelyxigt! När vi byggt förut har min Duracell-kanin till man kört släpvagnslass med lera resp. fyllnadsmaterial.
Det kommer nog ändå att bli ett elektriskt växthus!!

Det jag är mest rädd för är att odlarintresset är övergående... å andra sidan så är ju odlarintresset avhängigt resultatet, och vissa år är ju växthusklimat det enda som gör att tomater och chilisar mognar... ja, chilipeppar kräver väl nästan växthus (eller en VÄÄÄÄLDIGT stor bänk i söderfönstret). Dessutom... ett år då man bara orkar plantera en köpt tomatplanta, kan ett fint växthus vara en perfekt avkopplingsplats!
/Emma