Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthus-nybörjarfrågor
          emmapemma
          Inlägg 09-06-2006, 09:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Hej!

Jag har i flera år önskat mig ett växthus. Önskan började gro i mig då jag år efter år försökt odla chilipeppar av olika sorter, men utan att plantan hunnit få frukt på hösten, vilket är jättetråkigt då man kämpat med frösådd, avhärdning, omplanteringar, vattning och näring, i flera flera månader. Nuförtiden är mitt intresse lite bredare, vissa år är jag grönsaks- och matinriktad, andra år blomsterinriktad. I år har jag ett pelargon- och fuchsiaår t.ex.

Jag ska köpa mig ett växthus, och jag är ganska säker på att det blir ett Serralux, 8,1 m2 med 1.80m takfotshöjd, i 4mm glas. Ev. lägger jag till en eller två luckor (det ingår två takluckor i köpet).

Mitt största problem är om el ska dras in i växthuset permanent, eller om jag ska använda skarvsladd under de perioder behovet är som störst (frösådd och senhöst). Vilka krav ställs på en permanent lösning (djupet på rännan som kabeln ska ligga i och sånt)? Ungefär hur mycket kan en permanent lösning gå på, med tanke på att det ska vara en behörig elektriker som ska installera detta? Jag tycker det låter ganska avancerat att dra in elen i mitt hobbyväxthus, jag ville mest ha ett odlingsrum för mina chilipepprar, mitt citronträd och blommorna... och nu helt plötsligt är det massa BESLUT

wacko.gif som ska tas!

Jag är väldigt tacksam för alla råd och synpunkter som ni erfarna hobbyväxthus-odlare kan ha!

/Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmapemma
          Inlägg 12-06-2006, 19:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Pratade med en (trevlig smile.gif ) elektriker idag, som sa 60 cms djup och skyddsslang, vi diskuterade också dimensionen på kabel och till vad jag ska ha elen. Vi får förmodligen utöka proppskåpet för att få plats med både värmefläkt och lampa samtidigt, men vi har tagit i med en rejäl budget för att bygga ett växthus.

Det motigaste just nu är ju att trädgården ÄNTLIGEN ser skaplig ut, efter tre års ut- och invändigt renoverande, och nu ska vi igång IGEN... om jag väljer att köpa växthus... men å andra sidan är det det "sista" (duhh rolleyes.gif ) på baksidan... ända tills jag sätter en rosenrabatt eller något annat trevlig mitt i gräsmattan...

I budgeten får vi nog plats med borttransport av leran under plattorna i växthuset, samt hittransport av fyllnadsmassorna, och det känns jättelyxigt! När vi byggt förut har min Duracell-kanin till man kört släpvagnslass med lera resp. fyllnadsmaterial.

Det kommer nog ändå att bli ett elektriskt växthus!! wub.gif Det jag är mest rädd för är att odlarintresset är övergående... å andra sidan så är ju odlarintresset avhängigt resultatet, och vissa år är ju växthusklimat det enda som gör att tomater och chilisar mognar... ja, chilipeppar kräver väl nästan växthus (eller en VÄÄÄÄLDIGT stor bänk i söderfönstret). Dessutom... ett år då man bara orkar plantera en köpt tomatplanta, kan ett fint växthus vara en perfekt avkopplingsplats!

/Emma

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon