CITAT (Lofvet @ 07-08-2003, 10:45)
Jag gick på Willabs marknadsföring och köpte en växthus med 8 mm kanalplast som jag nu "hårdtestat" i ungefär tre månader.
Växthuset verkar hålla värmet hyfsat på kvällarna/nätterna. Nu har jag ju inget glasväxthus att jämföra med, men jag undrar hur stor skillnad det faktiskt blir. Man kanske märker större skilland tiddigt på våren eller sent på hösten.
Det är estetiskt sett inte särskilt snyggt med kanalplast. Det hade nog varit trevligt att både kunna se in och ut ur växthuset.
Ett annat problem med kanalplast är fukten. När det är riktigt regnigt och fuktigt ett par dagar i sträck så "fastnar" det vattendroppar på insidan av växthuset. Alla kanalplastskivor blir täckta med ganska stora vattendroppar som ser till att det blir en grym grogrund för mögel och svamp. Jag blev tvungen att ta min fönsterskrapa och skrapa bort allt vatten samt ställa in en fläkt för att få ordning på detta. Just detta är den absolut största nackdelen jag sett med kanalplast hittills.
LÖFVET
På kvällen när de automatiska fönsteröppnarna stäcker skall Du öppna ett vädringsföbster för att få ut fuktig luft. Det är därför bra om inte alla takfönstren är automatiserade. Detta fick jag lära mig av Classicum.