Den virtuella floranHär kommer en länk.
Lustigt att detta kom upp just idag, min dotter har plockat blommor av balsaminen i buketter till mig hela sommaren och vi undrade vad det var, finns gott om den på skolgården(stor del består av ängar) och runt om kring i diken. Visst ej var det var, men hittade den i nordiska floran idag när jag letade.
Detta fann jag på nätet på vår bostads hemsida:
Det finns nog många med dig Ing Britt som gjort på samma sätt som du, sått ut några frön och sedan fått hålla efter denna livskraftiga ettåriga växt. Jättebalsaminen sprätter ut sina frön när frukterna är mogna.
I Svensk Botanisk Tidskrift 1998/6 finns en intressant artikel av Per Milberg om "aggressiva invasionsarter". Jättebalsamin tillsammans med t ex jätteloka och vresros är upptagna av författare som "ett allvarligt naturvårdsproblem". Varför är då dessa växter så problematiska? Jo, jättebalsamin förökar sig snabbt, liksom de andra aggressiva invasionsarterna, i värdefulla naturmiljöer och de tränger bort de inhemska arterna. Jättebalsamin växer vid exempelvis åkanter och strandsnår och den är allmän i sydvästra Sverige.
Hm, ettårig, då gäller det ju att plocka och göra slut på dem så de ej går i frö.
Här kommer ännu en länk, det ser ut som du har helt rätt erik, tack för uppmaningen.
Hälsn cissi onsala
FN:s konvention om biologisk mångfald