CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2003, 19:18)
Jag kan snart ta ledigt från detta forum, Berith kan ta över. Rätt.
Spännande och spännande. Amiralen räknas som invandrare från sydeuropa men jag börjar tvivla. Förekommer alldeles för fina exemplar tidigt på våren för detta. Ibland står det i böckerna "torde ej övervintra i Sverige" så det är även andra som tvivlar. I år har jag haft amiraler vid sommarstugan nästan hela sommaren. Larven lever mest på nässlor.
Detta är en av stackarna som drabbats av systematikernas klåfingrighet. I Svenska fjärilar från 1941 (Nordström m.fl) heter den Pyrameis atalanta. I Nordens dagfjärilar (Gullander 1959) heter den Vanessa atalanta. För att krångla till det så användes släktnamnet Vanessa tidigare för Sorgmanteln, Påfågelögat och vissa fuxar. Dom heter numera Nymphalis. Utom Nässelfjärilen som fått namnet Aglais istället för Vanessa. Suck!
Sorgmanteln har dom senare åren blivit vanlig vid sommarstugan. Förut såg jag den sällan men numera kommer den på besök varje år. Lever på björk, asp, vide mm. besöker inte ofta blommor men dricker gärna utsipprande björksav och dylikt. Fram med yxan! En vacker fjäril som är så stor att den riktigt kan segelflyga mellan vingslagen.
tackar allihopa för lärdomen om fjärilarna
jag tyckte nog att den fransiga amiralen o den
senare amiralen va lite lika varandra
tänk va lite fransighet kan göra
jag borde ju vetat att de va samma sort
Hos mej på kullen fliddrar det o fladdrar alldeles väldigt
men det är inte så ofta jag lyckas fånga fjärilsvingarna i snygga positioner
dom hör bergis då jag öppnar kamerarn o den ger ifrån sej ett litet pip
Tyvärr har jag iår inte sett min favorit apollofjärilen som brukar gästa min stuga varje år ,men det kommer kanske,hoppas jag
sommaren är ju inte riktigt slut än även om det imorse va 14,5 på morgonen,då jag gick upp ovanligt tidigt för o vara mej men jag är ju hönsvakt