Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spenat, Är det bra att den blommar redan?
          Scout
          Inlägg 14-06-2006, 14:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag odlar spenat i en balkonglåda. Nu har jag upptäckt en massa blomknoppar. Är detta i sin ordning att den blommar så tidigt? eller borde jag plocka bort blomknopparna så att den koncentrerar sig på att göra blad som jag kan äta. går bladen att äta även om den blommar eller har blommat?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2006, 10:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Och om du har en inglasad balkong eller balkong som blir varm och lligger i lä kan du även testa malabarspenat nästa år i en stor kruka/hink, där blir det riklig skörd och bladen är rejäla så det går snabbt att skörda tillräckligt för en spenatpaj och med tanke på att den växer på höjden tar den inte så väldigt stor plats på en balkong.

Malabarspenat bör förkultiveras i mars-april den är mycket värmekrävande är en indisk växt men den klarar sig ändå förvånandsvärt länge ute på hösten, den växter dock dåligt om det blir för kyligt för den jag har testat i marken men marktemperaturen i sverige var nog för låg för den växte inget. Den går även att odla som krukväxt.

Frön till malabarspenat är ganska billiga och de brukar ha bra grobarhet det finns både en grön och en röd variant (färdiga plantor i handeln är dock svindyra de små exemplar jag har sett har kostat runt 200-250kr)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 08:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon