Jag gör tydligen tvärt om vad man borde göra med en massa saker, som t.ex klippa ner hortensian på hösten. Jag har också hört att den blommar på fjolårsgrenarna, och det stämmer på den ena av dom två jag har. Den stora har växt upp och blommat fint, den lilla har däremot inte blommat i år.
Det där med att en del blad skrumpnar ihop på sättet du beskriver , tror jag beror lite på att den står på ett ställe där luften inte rör sig....egentligen är det en sjukdom som jag inte vet vad den heter. Jag tar bort såna blad så fort jag ser symptomen, men tror att man borde klippa bort hela grenen och behandla den med något som kanske någon här på odla vet vad det ska vara.
Dom vill hellre vara i skugga än i sol, så mitt på dagen sol är INTE ett bra alternativ, men det har du ju redan märkt själv...bara den får liiite sol en stund är det OK, och absolut inte torka ut.
Men jag är inte på något sätt nån expert, jag blir närmast förvånad varje år den kommer igen... Det är underbara blommor den har, i år tog jag kort var o varannan dag från knopp till full blom. Om du inte får så mycket blommor i år så kanske den får det nästa år...Lycka till