CITAT (e_sedell @ 09-08-2003, 12:22)
Min faster hade en planta förra året, i år var det lite flera kan man säga. De är ju lätta att ta kål på men de har en förmåga att sprida en himla massa frön.
Anne, ditt problem låter lite konstigt. Har det varit färska frön? Har du stratifierat dem? I vilken zon bor du?

Jag bor i zon två och ja de är behandlade efter konstens alla regler fröerna. Om jag inte miss minner mig så har jag även fått en planta, men nähäpp här vill den inte växa.
Jag har kompst, kogödsel, stallgödsel och hönsgödel i olika land men ingenstans inte ens på kompost högen vill den växa.
Tur är väl att allt annat växer här.
Min mentor en äldre herre säger också att det är väldans konstigt. Han är en mycket duktig odlare och odlar i zon ett på öland så hans plantor av denna tjuriga växt borde faktiskt ha tagit sig här.
Samma fenomen har jag med akeleja, men den växer på framsidan mellan mina plattor där förra frun en gång planterade den. Har grävt upp allting och gett bort plantorna men nähäpp den återkommer på samma ställe hela tiden.
Alla andra akelejor som planteras i landen stendör. Inte den inte. den står där hur mycket jag än kämpar för att den skall förflytta sig en eller två meter. Förklara det om du kan.
Hälsar Anne