Så lustigt. Akelejan har ju en pålrot om jag inte missminner mej, men den är ju ganska känslig. Inte som maskrosens altså. Jag flyttade 2 plantor på försommaren, det gick väl så där. De lever och kommer nog att repa sej men de har tagit stryk. På gamla stället syns ingenting, får c i vår men jag tvivlar. Har du testat att gräva upp evighetsplantan olika tidpunkter på året, jag antar attdet borde kunna spela in. Annars så kanske du får ta och gräva ½ kilometer så du får bort hela roten. Jag antar att du försökt med det men det är ju bevisligen en bit kvar.... Jag skulle tro att det är någonting speciellt med din jord. Du hade drivit den i växthus sa du, med köpejord då eller? Några extra stora variationer mellan natt och dag temperatur? Någon speciell bakterie? Svårt fall...
Nej jag menade såklart i den vilda faunan. Det räcker ju med att en fågel tar med sej ett frö. De går rakt igenom har jag för mej... De utrotar massa arter när de går fram... Tänk på alla vilda orkidéer t.ex. de är ju inte alls de ända drabbade. Jag läste en ny avhandling om just detta problem som någon student på SLU hade skrivit, problemet är bara att jag inte vet var jag har den. Förmodligen är den redan borta. Det stog bland annat fröfirmor ofta sålde den förr men nu är det bara de lite mera oseriösa som såde den. Då uppmanades man att sätta den vid åar och vattendrag så den skulle spridas vidare den vägen, då tänkte man inte på att det kan bli problem med nya arter i naturen. Det är ju värre än mördarsnigeln igentligen. Den gör äter ju oftast inte upp hela plantor, möjligen små, men den äter inte upp hela fält.....
--------------------
Erik, zon II
|