CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-06-2006, 09:12)
Diabolique:Var det inte ett tag sedan vi låg på topp med god etik och moral?
Detta var väl då vi påstod oss vara neutrala (60-70 talet)och under en tid efter detta då vi ännu lurade oss själva (80 talet)
Idag tycker jag att de goda visionerna har fått ge med sig för en krass verkligehet.
Beslutsfattarna för fri sjukvård, pension osv (50 talisterna) har insett att deras högt satta mål kommer hota pensionerna som de tagit förgivet och därför sänkt ribban.
Tyvärr så är det så att vi som I-land är hotade av U-länder som vill höja sin levnadsstandard. Med all rätta får jag nog påstå, för nu så kommer jämlikheten per automatik. Dock så innebär jämlikhet över jorden att vi får sänka vår levnadsstandard och kan genom detta inte tillåta oss sådan lyx som högsta moral och etik.
Dock vill jag påstå att om vi inte sätter gränser för vad vi accepterar som konsumenter i form av djurhållning så kommer garanterat inte vår politiker göra det.
Anledningen till detta är enkelt. De strävar efter att leda sverige och få fram massornas vilja (för att vinna val) och genom detta styr våra val vilken moral som skall reagera i sverige.
Långsökt? kanske utopi menar flaxss?
Det beror lite vad man jämför med...
Jag är glad att vi inte har dödsstraff eller barnarbete. Och vi har lika rättigheter och skyldigheter inför lagen, oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning. Det är ingen självklarhet om man ser till resten av världen.
Sexköplagen tycker jag också är bra. Demokrati är inte heller så fel...

Hur lagarna tillämpas är en annan fråga, och visst kan det bli bättre.
Men i det stora hela är jag stolt över att vara svensk.
Alla har vi ett ansvar att rösta på de politiker som driver de frågor vi själva vill. Det kan vara svårt att hitta dem, men man får välja de som ligger närmast i alla fall.