CITAT (Eva Swahn @ 04-12-2002, 12:41)
Skyddar brandvägg mot virus?
Jag kommer att få bredband. Har blivit rekommenderad att ha brandvägg. Skyddar det mot virus?
Hej
Gubben och jag har varsin dator och hans står i källaren och min på övervåningen.
Vi fick bredband för ca 6 månader sedan. Vi har nätverkskort i båda datorerna och sedan ENDAST en router.
Hubb och så behöver man om man inte skaffar router. Vi blev rekomenderade av bekanta att köpa router för den har brandvägg. Är det Telia du ska få så försöker de "sälja". Skaffar du ett bra virusprogram och en rauter så klarar du dig. Vi kör med Norton och den har stoppat det jag fått via mejlen snabbt.
Virus i bredband är inte mer utbrett än om man använder modem. Det man pratar om är om du t.ex. delar ut din dator till en annan användare som inte tillhör ditt eget hushåll så är risken större att få virus.
Det finns många som delar ut en mapp på sin hårddisk till någon annan person p.g.a av att de bränner program, musik m.m och skickar till varandra då är det enklare att göra så. Men har man det endast mellan sig i hemmet så tar Norton det mesta. Det ligger på 4-500 kr och sedan kommer uppdateringarna automatiskt om du väljer att köra det så vid installationen, man kan även välja manuell uppdatering. Men vi har det på automatik då vet man säkert att det blir sista versionen man alltid har i sin dator. Detta jag skriver om är kompisar som är datanördar tipsat oss om och det har fungerat jättebra.
Hälsningar från Inga