Ja, banan är exv godare utan blodsmak. Just banan och kaffe är dessutom enkelt att köpa i rätt hyfsade varianter då de är både Rättvise- och KRAV-märkta (i olika omfattning).
Men, angående pälsuppfödning, stoppade inte Frankrike nyss något svenskt lagförslag?
http://sydsvenskan.se/sverige/article166442.ece
" Ärendet gick tillbaka till utskottet sedan Frankrike, med stöd av EU:s regler, krävt ett svar på hur lagförslaget skulle påverka deras egen industri, säger riksdagsledamoten Christer Skoog (s). Först i september kan riksdagen ta upp lagförslaget igen.
Organisationen Djurens rätt hävdar nu att Frankrike försöker att sabotera en skärpt svensk lagstiftning."
He? Hur kan detta påverka fransk industri? Får de brist på päls till modefascisternas kreationer? Om Sverige väljer att subventionera uppfödning av pälsdjur, eller skippar alla regler så att vi gör uppfödningen billigare, då kan jag förstå om andra länder blir upprörda. Men här borde väl fransmännen jubla, utan svensk päls blir det väl större möjligheter att starta fler pälsfarmer i Frankrike?
För övrigt så ser jag inte att päls i sig är mer oetiskt än, tja, läder, som jag tycker är ett utmärkt material. Man dricker mjölk, äter kon och tar på sig läderjackan. Då används djuren effektivt. Man äter ägg och sedan hönssoppa. Problemet blir när man spärrar in rovdjur och behandlar dem uruselt, sämre än man behandlar kor och grisar. Kanske bättre om man gör päls av KRAV-kaniner som man dessutom kan äta.
Jag har inget pälsplagg, men har en del vånda för att jag köper kyckling från Asien. Ja,inte "medvetet", men det kan väl finnas asienkyckling i exv Findus djupfrysta rätter. De skriver iaf inte tydligt ut ursprunget.
(Jag vet att kycklingar behandlas dåligt här i Sverige, men tror det är ännu sämre i Danmark, Frankrike, Tyskland, Polen, div. asiatiska länder)
Usch, djurhållning och slakten är två saker som nästan kan få mig att bli vegetarian. Inte riktigt, då jag har för svag vilja samt tycker att kött är för gott. Dessutom utgör kossor ett pittoreskt inslag i kulturmiljön.
Man borde lagstifta om KRAV-regler och gårdsslakterier så att köttätare som jag kan få bättre samvete på ett enklare sätt...