CITAT (andersen @ 01-06-2006, 15:33)
Vilken forskning?det finns forskning som säjer att giftet rondup är farligt.
Jag ska erkänna att jag inte är så värst förtjust i Roundup. Främst baserar jag det på att jag har erfarenhet som försäljare av trädgårdsprodukter och jag har stött på allt för många som tror att gifter är några undermedel som man kan sprida hej vilt så försvinner allt oönskat av sig själv. Jag hade kunder som köpte mängder av RU och stroller kombi m.m.
Men även om jag inte tycker om det så tycker jag att man ska ogilla det av rätt orsak. Eftersom RU angriper systemiskt och dödar ogräset innifrån så borde det RÄTT använt inte ge någon större miljöpåverkan. Felet är väl att alla inte gör rätt... Sedan är jag skeptiskt till giftanvändning rent generellt eftersom det allt för ofta ger upphov till resistens i långa loppet. Men det är ju mer ett etiskt ställningstagande om man inte vill använda gift eller köpa produkter från Monsanto.
Men nu till forskningen: Jag blev intresserad av vad som verkligen har skrivits eller ej om Roundup så jag kollade lite på nätet, bl.a i databasen Biological abstracts. Resultatet var ganska klent. Det har gjorts ganska få fältförsök med RU och de enda jag har hittat visar att det ger hög dödlighet hos grodyngel och en studie från Egypten visade att användningen av RU i bomullsodligar längs nilen skadade musslor.
Däremot finns det inga vetenskapliga belägg för att det skulle skada insekter eller högre djur.
Slutsats: om man inte gillar RU, låt bli att köpa det. Om man vill använda det ändå, använd det enligt anvisningarna och var försiktig om man bor nära vattendrag med t.ex flodpärlmussla, vattensalamander eller andra hotade organismer. Att dra paraleller till kemiska vapen känns lite långsökt...