CITAT (Tesa @ 20-06-2006, 20:43)
Tycker att båda bilderna ser ut som hjärtstilla...den första bilden visar blomspiran och där får den såna blad...den andra ser ut som en mindre planta..så hav förtröstan,du kommer få en ståtlig växt till slut..
Aaah. Tack för uppmuntran! Jag är färsking på sådd och odling och erfarenheten är noll. Detta är min första säsong och jag har försökt mig på ett 20-tal olika medicinalväxter. Flera små plantor har liknande, goa runda blad som Hjärtstillan; t.ex. Flenört, Flenörtisopen och Läkemalvan. Men de senares blad påminner lite mer om hur de skall se ut som färdiga växter.
Även om det på flera av fröpåsarna har stått att man bör/skall så i kallbädd eller liknande, så har jag kört i pluggboxar med hela rasket. Vad skall man tänka på när man sätter ut plantorna? Finns det någon halv-generell regel för när de har störst chans att överleva? Temperaturen bör väl vara OK nu, men storleksmässigt? Bör t.ex. stjälkarna ha uppnått någon viss storlek (diameter)?
Planterade ut några Färgtistlar (de enda ettåriga som jag sått) och de små plantorna är så slappa och rangliga i stjälkarna.