Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjärtstilla?, Det är ju inte alls likt
          Gudahov
          Inlägg 19-06-2006, 22:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

Köpte lite fröer från medicinalväxter från impecta i våras. Sådde i april och nu börjar det likna något. Men vad? En av örterna var Hjärtstilla:

Hjärtstilla på Impecta

Så här ser den ut enligt fröförsäljaren:

Min lilla planta ser frisk och go och glad ut. Men bladen är inte alls flikiga med tre till sju blad (som beskrivs i den Virtuella floran).

Min Hjärtstilla-planta ser ut så här:

Bladet på bilden är 3-4 cm tvärsöver.

Vad är felet?

- Kommer det att komma andra blad på plantan senare?
          - Låg det fel frö i påsen?
          - Är min Hjärtstilla en annan variant?
          - Har jag blandat ihop fröerna (vilket jag inte tror - jag har 7 likadana plantor).

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en medicinalväxtnybörjare?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gudahov
          Inlägg 20-06-2006, 22:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

CITAT (Tesa @ 20-06-2006, 20:43)
          Tycker att båda bilderna ser ut som hjärtstilla...den första bilden visar blomspiran och där får den såna blad...den andra ser ut som en mindre planta..så hav förtröstan,du kommer få en ståtlig växt till slut..

Aaah. Tack för uppmuntran! Jag är färsking på sådd och odling och erfarenheten är noll. Detta är min första säsong och jag har försökt mig på ett 20-tal olika medicinalväxter. Flera små plantor har liknande, goa runda blad som Hjärtstillan; t.ex. Flenört, Flenörtisopen och Läkemalvan. Men de senares blad påminner lite mer om hur de skall se ut som färdiga växter.

Även om det på flera av fröpåsarna har stått att man bör/skall så i kallbädd eller liknande, så har jag kört i pluggboxar med hela rasket. Vad skall man tänka på när man sätter ut plantorna? Finns det någon halv-generell regel för när de har störst chans att överleva? Temperaturen bör väl vara OK nu, men storleksmässigt? Bör t.ex. stjälkarna ha uppnått någon viss storlek (diameter)?

Planterade ut några Färgtistlar (de enda ettåriga som jag sått) och de små plantorna är så slappa och rangliga i stjälkarna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon