Jag brukar lägga ca 10 cm gräsklipp mellan potatisraderna och det fungerar fint. Jag brukar lägga gräsklipp i mitt lilla växthus och efter ett tag brukar det komma mysko vita svampar. De ser lite hiskeliga ut, men stör inte annars. Enligt Nils Åkerstedt är det inget att oroa sig för. Att värmeälskade potatisar skulle tvärdö av lite gräsklipp låter konstigt tycker jag. Kanske det var nåt annat? Annars ska man ta det lite lungt med att lägga gräsklipp mot trädstammar eftersom de har svårt för mögelangrepp som kan följa. Det brukar inte vara ett problem för perenner. Bambu och gräs älskar gräsklipp. Förövrigt ska man klippa på förmiddagen/morgonen när gräset är som mest saftspänt, och täcka med det omedelbart eller förvara det i lufttäta säckar. Annars går mycket av kvävet förlorat och gödseleffekten minskar. Om någon av er slår med lie så kan man täcka med hö också, det komposterar långsamt och ger inte mycket näring men ger ett bra mikroliv och motverkar ogräs effektivt. Ska man nyplantera kan man lägga ut hötappar där man i framtiden ska plantera för att göra jorden lättgrävd och ogräsfri. Halm/hö är utmärkt som vintertäckningsmaterial eftersom det är luftigt, till skillnad från gräsklipp som är för tätt och fuktigt.
|