Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjärtstilla?, Det är ju inte alls likt
          Gudahov
          Inlägg 19-06-2006, 22:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

Köpte lite fröer från medicinalväxter från impecta i våras. Sådde i april och nu börjar det likna något. Men vad? En av örterna var Hjärtstilla:

Hjärtstilla på Impecta

Så här ser den ut enligt fröförsäljaren:

Min lilla planta ser frisk och go och glad ut. Men bladen är inte alls flikiga med tre till sju blad (som beskrivs i den Virtuella floran).

Min Hjärtstilla-planta ser ut så här:

Bladet på bilden är 3-4 cm tvärsöver.

Vad är felet?

- Kommer det att komma andra blad på plantan senare?
          - Låg det fel frö i påsen?
          - Är min Hjärtstilla en annan variant?
          - Har jag blandat ihop fröerna (vilket jag inte tror - jag har 7 likadana plantor).

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en medicinalväxtnybörjare?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gudahov
          Inlägg 25-06-2006, 20:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 952

CITAT (Tesa @ 23-06-2006, 12:34)
          Just nu är väl lite svårt kanske...det beror så på hur man sköter vattningen...men generellt så borde de ju i jorden så fort som möjligt nu och om man sköter om dem och vattnar och håller undan konkurrerande ogräs så utvecklas de nog alltid bäst utplanterade...

Tack. OK. Jag har lite svårt för passningen de närmaste två veckorna. Planterade ut två små plantor Hjärtstilla idag. Vi får se hur de tar sig. Just dessa två kommer att stå nära huset och få hyfsad omvårdnad (men inte alltid, eftersom det är ett "sommarställe" de står vid).

Men skall försöka få ut övriga Hjärtstilla och andra läkeväxter ut i naturen, lite längre från huset. De skall få en bra start och de första åren skall jag vintertäcka om det behövs. Sedan får de klara sig själva. Survival of the fittest.....

Skulle vara kul om någon annan läkeväxt-nörd kunde höra av sig och dela med sig av lite erfarenheter. T.ex. om vilka som är svåra att få ut i naturen (konkurrenssvaga) och vilka som fungerar enklare. Vilka som är vintertåliga och hur man skyddar andra. Min kunskap är låg och jag vet t.ex. inte om huruvida några örter bildar stammar, om de vissnar ned helt och hållet, om man skall klippa ned dem.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon