Vill absolut inte tala illa om havregrynsgröt och många mår bra av det, men jag mår mycket bättre sedan jag slutade. En dietist bekräftade att havre inte har så lågt GI. Bättre med youghurt (proteiner) o grov müsli (= mycket hela korn bovete, rågkross, vetekross, nötter, mandlar (nyttigt fett)) Kokt ägg, grovt bröd (med hela korn) med leverpastej, skinka, osötade fruktsoppor, frukt. Om man inte kan leva utan gröt (jag saknar den jättemycket!) kan man blanda i en del hel eller grovt krossad säd, havre- eller vetekli, krossat linfrö, allt som sänker GI. Helt bovete är faktiskt väldigt gott, lite krispigt. Kom ihåg att ju mer finmalet ett sädeskorn är, desto högre GI. Jag har INTE diabetes men haft problem med lågt blodsocker/för hög insulinproduktion i många år och börjar äntligen komma på rätt köl. Apropå såser: skippa dem helt. Bättre är att t ex marinera kött, ta tillvara marinaden, späd med vatten lite buljong, koka på, ta upp ev örter, red av med lite maizena. Utan marinad kokar man upp lite vatten, soya, buljong (en aaaaaning vin, sherry, cognac ger härlig krydda), lägger i några goda örter man sjäv odlat, kokar upp, späder med vatten osv. som ovan. Det blir kanongott utan fett.
|