Ann i Göteborg
När det gäller att gå ner i vikt, träna och orka, bekämpa blodfetter och blodsocker i överflöd m.m. - läs Fredrik Paulúns böcker om GI - Glykemiskt index! Oerhört läsvärda och finns numera som pocket. I första hand rekommenderar jag "Allt om Glykemiskt index", "Fettförbränning 1" och "Blodsockerblues". Jag har numera lagt om min kost efter hans råd och mår bättre, orkar mer och är lättare.

Här er en länk till information om härdade fetter som finns i t.ex. kex, pulversåser, buljongtärningar, vaniljvisp m.m. Härdade fetter och delvis härdade fetter bedöms vara 10 gånger farligare än det mättade fett som finns i t.ex. smör.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka.../hardatfett.htm

Vill gärna ha kommentarer och frågor ang. detta inlägg!
Mi70
Hej

Jag har läst en del om detta och kan inte annat än att hålla med. Själv äter jag paleodiet när det funkar, dvs inga eller få kolhydrater, det bygger ju på delvis samma tankar. Kött, fisk och grönsaker (minus potatis och rotfrukter) är det som dominerar, perfekt nu på sommaren! Man skräms också av info om att lightprodukter är direkt skadliga, särskilt för barn. I många fall är det dessutom bättre att köpa den "riktiga" produkten istället för lightprodukten, t ex vanlig fil utan smaktillsats är färre kalorier än smaksatt fettfri yughurt då den innehåller socker. Nej, vi kör med smör, olivolja och rena råvaror, inga färdiga maträtter eller pulversåser.
*Felix matte*
"Fleromättat fett kan försämra diabetes hos äldre. I andra studier kan det förbättra sjukdomen. Skillnaden kan bero på vilket fleromättat fett man väljer. Intag av fett med en stor andel omega6 fettsyror och ett högt förhållande mellan omega6 och omega3 bör undvikas.(T ex solrosolja). "

Ursäkta en okunnig. Omega 3 köper vi i kapselform och äter mycket fisk men Omega6 , var finns det?
Vi använder aldrig margariner, enbart smör och bregott. Aldrig Lightprodukter .
Vad skall en som nyss fått diagnos Diabetes typ2 undvika i matväg?

Mycket av texten är på engelska som jag inte behärskar så bra. Därför frågorna.
Nina H
Till Felix matte: Nu börjar vi närma oss lite andra sajter vad gäller ämnet, men eftersom jag har varit tvungen att lära mig en del om detta så svarar jag dig.
Har du inte fått rådgivning hos dietist? Begär det i så fall. Jag tror att ditt biblo har endera boken Blodsockerblues eller Allt om glykemiskt index. Det är en bra början. Man skall undvika alla s k snabba kolhydrater, d v s sådant som kräver mycket insulin för att brytas ner. Viktigt för personer som har, eller inte vill få, diabetes 2 är att hela tiden hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt. D v s inte blir för hungrig (max 3 timmar mellan målen) och inte äta för mycket på en gång. Undvik socker, honung, sirap, finmalet mjöl. Light-produkter är skadliga på annat sätt. Man måste vänja sig av med smak för sött. Det går!
Gå in på
http://www.paulun.com/start.php#
Till höger på sidan kan du klicka på GI-tabeller, där hittar du bra info. OBS! Jag vill betona att du skall prata med en dietist. GI belyser EN sida av kosten.
Ann i Göteborg
Håller helt med om att GI bara belyser en sida av problemet med diabetes typ 2. Motion är en annan. "Blodsockerblues" är nog helt rätt för dig att läsa, den tar upp många fler aspekter än GI.

Här i Göteborg har dietiststuderandena ordnat med matlagningskurser med olika tema, t.ex. diabetes och andra sjukdomar. Hör med din diabetessköterska vilka alternativ du har.

Tilläggas kan att min mor med GI och motion håller sin "nyutslagna" D2 i schack.

Lycka till Felix matte!

Vad gäller Omega 6 så finns det mycket av detta i fleromättade fetter, t.ex. solrosolja

Omega3 får man bäst i sig genom att äta fet fisk (ål, makrill, lax), men även kosttillskott på apoteket eller 1 tsk linfröolja/dag.
*Felix matte*
Tack Ann & Nina för tips och länkar! wub.gif
Det är min man som fått diagnosen.
Vi får hoppas att kost och motion håller sprutorna borta.

Maudan... Startskott för havregröten närmar sig tongue.gif Tack för råd.wub.gif

Mi70 Vi kör också med smör, olivolja och hemlagat ....
men sås i påse slarvar vi med ibland sad.gif
Håller med dig att det är bättre att köpa "riktiga" produkter smile.gif
Fialotta
Kanon Agneta!
Glöm inte att hälsa från mig " en sked för måddan" efter ett tag blir det
en vana man inte kan va utan, man mår sååå mycke bättre under hela dagen
med havregrynsgröt och håller sockret på en jämn nivå rolleyes.gif
Hälsn. från en som tar tabletter ännu mot diabetes 2
försöker mota den i grinden tongue.gif
Nina H
Vill absolut inte tala illa om havregrynsgröt och många mår bra av det, men jag mår mycket bättre sedan jag slutade. En dietist bekräftade att havre inte har så lågt GI. Bättre med youghurt (proteiner) o grov müsli (= mycket hela korn bovete, rågkross, vetekross, nötter, mandlar (nyttigt fett))
Kokt ägg, grovt bröd (med hela korn) med leverpastej, skinka, osötade fruktsoppor, frukt. Om man inte kan leva utan gröt (jag saknar den jättemycket!) kan man blanda i en del hel eller grovt krossad säd, havre- eller vetekli, krossat linfrö, allt som sänker GI. Helt bovete är faktiskt väldigt gott, lite krispigt. Kom ihåg att ju mer finmalet ett sädeskorn är, desto högre GI.
Jag har INTE diabetes men haft problem med lågt blodsocker/för hög insulinproduktion i många år och börjar äntligen komma på rätt köl.
Apropå såser: skippa dem helt. Bättre är att t ex marinera kött, ta tillvara marinaden, späd med vatten lite buljong, koka på, ta upp ev örter, red av med lite maizena. Utan marinad kokar man upp lite vatten, soya, buljong (en aaaaaning vin, sherry, cognac ger härlig krydda), lägger i några goda örter man sjäv odlat, kokar upp, späder med vatten osv. som ovan. Det blir kanongott utan fett.
Magdalena
Havregrynsgröt har en positiv effekt på höga kolesterolvärden! Sedan har det en hög mättnadsindex (som e x paprika) vilket gör att man "håller" sig längre på det än på yogurth! Gröten har högre Glykemisk Index en torra flingor typ musli, det stämmer.
Jag tror man får prova sig fram själv och ffa får man inte glömma att tycka om och njuta av det man äter oftast vet kroppen bäst vad den vill ha om man låter den tala!
Nina H
Här utdrag ur GI-listan

Korn (hela korn) 36
Råg (hela korn) 48
Vete (hela korn) 59
Bovete 78
Yoghurt naturell 51
Filmjölk 15

Havregrynsgröt gjord på tunna gryn (½ mm) 114
Havregrynsgröt gjord på tjocka gryn (1 mm) 76

Jag vet inte hur man får tag på tjocka havregryn, men havregrynsgröt är sämre ur mättnadssynpunkt på lång sikt än youghurt med grova cerealier. Däremot blir man fort mätt på gröten, men efter ett par timmar har insulinet brutit ner kolhydraterna o då blir man hungrig igen. Det handlar om att inte väcka insulinproduktionen till hög avktivitet.
Magdalena
GI samt mättnadsindex är två olika saker... enligt F Paulun.
Jag står mig otroligt bra hela förmiddagen på min gröt med llite linfrön i. Linfröna stabiliserar nog blodsockret en hel del! tongue.gif
Hannele
Härdat fett är värst av allt... cancerframkallande också. sad.gif
Nina H
Ja, du har rätt, härdat fett är otäckt, men det kanske inte har så mycket med diabetes eller blodsocker att göra. Även om jag håller med dig att det gäller att i allt äta så rätt som möjligt vilket inte är lätt eftersom forskningen spretar åt olika håll och inom varje ämnesområde ser man "sin" lilla sfär. Det är svårt för oss vanliga konsumenter att få en helhetsbild som passar oss.
Ja, visst är vi olika och man måste känna efter vad man mår bra av. Jag vill bara säga att med havregrynsgröt kan det vara så olika så att en person blir jättehungrig efter ett par timmar och en annan inte förrän efter fem timmar. Jag har själv blivit tvungen att sluta med gröten p g a stegrade problem med att hålla en jämn blodsockernivå. Så tyvärr är den inget universalmedel den heller.
Magdalena
Ja Nina!
Det är inte lätt att hitta rätt kost som ska passa en och vara hälsosam samtidigt i denna vetenskapliga och ovetenskapliga djungel av rekommendationer, recept, "revolutionerande" dieter etc. Det är skrämmande när man läser om folk som blir överdrivet hälsomedvetna vilket återspeglar i sig i deras fysiska och psykiska hälsa. Man undrar varför befolkningen blir fetare och sjukare trots att vi vet mera om hur man ska äta för att hålla sig frisk?
Stressen gör nog sitt för att bidra till fetman men kan det vara så att man provar en massa dieter hit och dit och blir i slutändan bara ännu hungrigare (=svängande blodsocker) och vräker i sig vilket resulterar i extra kilon kring magen?
Man blir lite ledsen eller hur men det måste ju vända någon gång?
Hannele
Smör och olivolja är tillåtet.

Rapsolja och Bregott OK, bättre än lättmargariner - och andra lättprodukter:

"Den fettsnåla kosten är själva orsaken till övervikten. Och även till att diabetes ökar så snabbt.
Gunnar Lingren har har själv länge försökt uppmärksamma på att margarin är direkt hälsofarligt medan smör och kallpressade oljor är bra",
skrev G-P.
Nina H
Om man nu skall se lite positivt ändå så visst är det väl så att hund- och trädgårdsägare är friskare än andra? Men det är ju inte roligt att betala för att andra missköter sig.
Hannele
"Men det är ju inte roligt att betala för att andra missköter sig."

?? wacko.gif
Alexandra
Jag skulle verkligen vilja börja ett nyttigare friskare liv!!! gjorde försök i tonåren och läste bland annat "Fit for live" av någon som heter Diamond.
Är det nån som har läst den? Dieten var dock svårt att följa, man skulle t ex inte äta annat än frukt före klockan 12 på dagen för att avgifta kroppen. Det gick väl an men sedan så skulle man inte äta vissa livsmedel på samma gång och det var för jobbigt att hålla på....
digitalkarin
Apropå gröten...

Jag har verkligen försökt att äta gröt på mornarna, för jag har problem med att jag så snart blir hungrig igen efter frukost, och ingen möjlighet att gå ifrån och äta.
Men med havregrynsgröt i magen står jag mig bara i 2-3 timmar! Jag blir fortare hungirg igen när jag ätit gröt, än när jag har ätit t ex yoghurt och smörgås. Konstigt! Vet någon varför?
Ingrid på Västkusten
Apropos paleo-diet - själv håller jag något liknande;

www.anderssonforlag.se
www.dadamo.com

Gissa om doktorerna i Sverige har börjat skälla på den! Och doktorer i andra delar av världen höjer den till skyarna - folk mår bättre å är friskare utav den.

En av de absolut bästa siterna med;

www.ehdin.com

Heja på!

Hälsar Ingrid

PS GI är inte hela sanningen, bara en del utav den....
Alexandra
Paleo - vad då för nånting??????? blink.gif
Ingrid på Västkusten
Tror det var Mi som nämnde det innan - neolithisk diet är välan också ett bra ord8+). Stenåldersmat - Grönsaker å kött.
Kan ha vissa likheter elelr vara identisk med Dr Atkins - men där kan jag ha fel :-))

Hälsar ingrid
Nina H
Digitalkarin har nog samma ämnesomsättning som jag d v s en bukspottkörtel som överreagerar vid mat med högt GI. Det blir snabbt mycket socker i blodet, och insulinet sprutar ut. Insulin skapar hungerkänslor och får kroppen att lagra fett. Youghurt har lägre GI och hög mättnadskänsla. Jag gör dessutom egen müsli med mycket hela korn och nötter, mandel. Ju mer arbetat kornet är, desto högre GI.
En del av vad Ehdin säger är OK, men det är en hel del uppe i det blå - hon har bl a fått pris som årets folkförvillare. Man får ta allt med en nypa salt och känna sig fram, vi är så olika.
Den sk paleodieten har sina fördelar, men också nackdelar. Vissa forskare tror att människans hjärna började utvecklas ordentligt när vi började odla säd. Hjärnan vill nämligen bara ha socker - det är därför man blir så sockerberoende, den behöver kolhydrater för att fungera. Det sägs också om den s k Atkinsdieten att man blir "snygg i kroppen men dum i huvudet".
Och visst har våra kroppar och vår ämnesomsättning utvecklats sedan vi var grottmänniskor.
Ta t ex det faktum att asiater inte alls kan dricka mjölk - medan massajeerna kan överleva veckor ute i bushen på bara mjölk och blod från sina djur.
Likaså har olika folkslag olika generell känslighet för alkohol - också det utvecklingar som beror på olika levnadssätt.
Visst är det jobbigt ibland att man måste lära sig så mycket om allt för att hitta en livsstil som passar en, men bara man kommer ihåg att det inte finns frälsningsläror eller genvägar någonstans så blir det lite lättare. Och så måste man ju få synda på nåden ibland......
katah
Jag läste en bok av en finsk läkare .Dieten liknar mycket atkins.

Han säger att när vi äter enligt näringspyramiden så blir kostsammansättning ( protein, kolhydrat, fett mm.) likadana, som kosten för grisar som ska bli tjocka och feta i snabb tempo....

Inte undra att vi blir feta.

vi äter nu ungefär så här:

Inte vetemjöl eller socker ( jag undviker av andra skäl även alla sädeslag)
Hälst " vild" kött och mycket grönsaker

Inhämska bär är flera gånger nyttigare ( mer antioksidanter) än frukt
så vi äter nästan varje dag blåbär, hallon och jordgubbar. och gottar med vispgrädde med bären

Fett är bara smör eller kallpressad rapsolja

Jag har nu ätit så några veckor och mår sååå mycket bättre!
Orkar mer, är inte ständigt sugen efter något och har gått lite ner i vikt också. Kanoon!
LadyG
Dieter är nog säkert bra för dem som motionerar måttligt eller inte alls, men sist jag testade en diet höll jag på att svälta ihjäl kändes det som. Jag kan ju ha gjort något fel, men det kändes inte bra iaf.

Fast jag motionerar inte måttligt, ens med väldigt vida mått mätt. (Tränar kampsport 3ggr/vecka, styrka 1gång/vecka samt kondition 1-3ggr/vecka beroende på hur jag mår och orkar.)

För att jag alls ska orka måste jag ha pasta (helst fullkorn med mycket kostfibrer dvs rätt sorts kolhydrater) eller brunt ris, kött/fisk/fågel i någon form (för proteinerna) samt grönsaker (vitaminer). Potatis i alla dess former fungerar inte och inte vitt ris, det försvinner ur kroppen för fort och då orkar jag inte igenom träningspasset.

För det mesta knaprar jag i mig en rågkuse också om det finns några hemma smile.gif

Vet inte om det är någon diet att försöka äta sådant man orkar träna länge på utan att man börjar träna på tom mage halvvägs. Men ska man träna för att bygga upp sin kropp måste man tillföra material att bygga med annars funkar det inte.
katah
Den här läkaren sade att någon ät så här och tränade och sprang maraton utan någon kolhydratladdning.

Däremot säger han att hur mycket kolhydrater man "tål" är självklart individuellt och den som behöver gå ner i vikt går ner i vikt med detta. När man sedan väger som man ska , ska man testa hur mycket kolhydrater man kan tillföra för kosten utan att gå upp igen.

Jag har också tränat periodvis 4-5gg i veckan, men har inte kunnat göra det av olika anledningar på ett halv år. Så jag vet lite vad du menar...

Vitsen med denna diet var enligt mig, att komma till det naturliga nyttiga matlagningen, inte köpa halvfabrikat, utan bra råvor, ekologiska så långt det går och rätta fetter för att undvika diversa sjukdomar.
LadyG
Ja men det är klokt, halvfabrikat är inte alls bra tycker jag. Inte om man jämför med färska råvaror. Men, erkänn - det du förespråkar är egentligen inte en diet, det är sunt förnuft tongue.gif

För det du säger är klokt, i synnerhet det om bra och dåliga fetter. Visst ska man äta fett också, vissa ämnen måste vi ha i oss men vi kan ju faktiskt se till att få i oss måttliga mängder av det nyttigare fettet. Tänker på t ex olivolja eller rapsolja.

Om man skadar sig eller blir sjuk så man inte kan träna är det ännu viktigare att tänka på vad man stoppar i sig. Har inte själv testat men då borde det finnas någon diet som kan hjälpa till?
Gåsis
Det finns en bok som heter "orka vara ledig" och en som heter "kom inte och säg att du är gammal" som går in på vad som är bra mat vid hård träning. Han som skrivit den heter Peterson och han har bla hjälpt tre kronor och längdskidåkarna med kost. Värd att läsa även för andra.
LadyG
CITAT (Gåsis @ 15-03-2006, 01:17)
Det finns en bok som heter "orka vara ledig" och en som heter "kom inte och säg att du är gammal" som går in på vad som är bra mat vid hård träning. Han som skrivit den heter Peterson och han har bla hjälpt tre kronor och längdskidåkarna med kost. Värd att läsa även för andra.

Intressant! Jag ska hålla utkik efter den, goda råd är alltid bra smile.gif
kerstin z5-6
Japp !! Hannele det stämmer-och havregrynsgröt är bra för diabetiker samt att leva livet ..oro är värst för alla med systemsjukdomar .
Ingrid på Västkusten
CITAT (Nina H @ 11-08-2003, 16:27)
Däremot blir man fort mätt på gröten, men efter ett par timmar har insulinet brutit ner kolhydraterna o då blir man hungrig igen. Det handlar om att inte väcka insulinproduktionen till hög avktivitet.

Det var bra info!

Jag har testat gröt men klarar det itne då jag helt utan förvaring blir så akut hungrig - ingen annan jag träffat på har samma 'problem'.

Har också lagt om kosten - mår bättre!
Fast jag ahr svårt att få till motionen emellanåt så här dags på året.

Hälsar Ingrid
katah
Min bästa frukost -tips är en burk makrill i tomatsås och lite ost på.
Jag tar oftast även någon frukt.
Jag är mätt timmar.... så pass mycket att kan glömma lunchen,

och det kan jag tala om är en mindre mirakel... jag var ständigt sugen på någonting och små hungrig , men inte nu om jag bara följer reglerna ( inte några sädeslag , bara lite kolhydrater och inte socker)
Däremot gottar jag med bär och grädde!och ibland lite nötter!
myskmadra
Lite reflektioner. När jag äter gröt på rågflingor till frukost står jag mig bra.
Allra bäst är gröten på fyrakornskross som dock lätt bränner vid.
Har ingen aning hur de ligger till GI-mässigt!
Att äta grov musli och youghurt fixar oftast inte min mage på morgonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon