Trevligt program, om di sjunger gamla bra låtar, och avhåller sig från att gå ut i publiken alltför mycket. Känner mig nödgad att byta kanal om det blir alltför pinsamt eller modernt. Annars är nog Allsång det enda musikprogram på TV jag kan stå ut med för tillfället, får krupp av alla andra program där b-kändisar trängs för att få skråla fram en sång.
Såg dock inte gårdagens program, då det var fotboll på TV.
Tycker att Anders Lundin har bättrat sig...fast han har ju inte själv röst nog att driva sången, han är mer beroende av artister än vad hans föregångare (plural) var. Vilket nog kan ha både fördelar och nackdelar.
Apropå "pensionärsprogram", tja, det skulle vara kul om de lättade upp det med fler gamla fina barnvisor. Alice Tegnér är ju sorgligt ringaktad dessa dagar, åtminstone i skolorna, då hon tydligen är alltför antifeministisk. Eller nåt. "Ute blåser sommarvind" är en personlig favorit, fast, där som ibland annars, har väl den goda A Tegnér mestadels ägnat sig åt melodislipning, texten är ju 1800-talsk och av S Hedborn.
Vore förresten trevligt att se en Allsångsserie i TV, där allsångsscener från hela Sverige får vara med. Som komplement alltså (inte ersättning). Är utmärkt allsång på Liseberg i Göteborg exempelvis. Jag har inte varit där själv, då jag skyr folksamlingar och TV-kameror som pesten, men det sägs väl att Lotta Engberg är så bra att hon lär få jobb på SVT med Skansen-allsången kanske.
--------------------
zon2.5
|