Hej!
Jag har i flera år önskat mig ett växthus. Önskan började gro i mig då jag år efter år försökt odla chilipeppar av olika sorter, men utan att plantan hunnit få frukt på hösten, vilket är jättetråkigt då man kämpat med frösådd, avhärdning, omplanteringar, vattning och näring, i flera flera månader. Nuförtiden är mitt intresse lite bredare, vissa år är jag grönsaks- och matinriktad, andra år blomsterinriktad. I år har jag ett pelargon- och fuchsiaår t.ex.
Jag ska köpa mig ett växthus, och jag är ganska säker på att det blir ett Serralux, 8,1 m2 med 1.80m takfotshöjd, i 4mm glas. Ev. lägger jag till en eller två luckor (det ingår två takluckor i köpet).
Mitt största problem är om el ska dras in i växthuset permanent, eller om jag ska använda skarvsladd under de perioder behovet är som störst (frösådd och senhöst). Vilka krav ställs på en permanent lösning (djupet på rännan som kabeln ska ligga i och sånt)? Ungefär hur mycket kan en permanent lösning gå på, med tanke på att det ska vara en behörig elektriker som ska installera detta? Jag tycker det låter ganska avancerat att dra in elen i mitt hobbyväxthus, jag ville mest ha ett odlingsrum för mina chilipepprar, mitt citronträd och blommorna... och nu helt plötsligt är det massa BESLUT

som ska tas!
Jag är väldigt tacksam för alla råd och synpunkter som ni erfarna hobbyväxthus-odlare kan ha!
/Emma