Som jag sa tycker jag att det är lite svårt att övervintra pytteplantor i krukor. Men jag har gjort det under många år på lite olika sätt. Och det lyckas, men inte till 100%. Trots vinter och vårsådd har jag alltid pytteplantor i en del krukor ändå till hösten. Vissa perenner gror och växer långsamt. Under många år grävde jag ner krukorna i kökslandet , inget extra skydd eller så, förutom snön då. Det fungerade förvånansvärt bra, men det blev en del "svinn". Framför allt på vårvintern när det tinar och fryser om vartannat så har den ynkliga lilla jordklumpen en tendens att "frysa upp".
Av en slump glömde jag några krukor på marken under ett stort träd en höst, och fröplantorna i dem överlevde utan vidare. Så nu ställer jag mina krukor tätt ihop under trädet, lägger fiberväv över och skottar upp torra löv runt om och lite ovanpå. När snön kommer skottar jag upp lite av den också. Trädet gör att det blir lite lagom torrt, inga spöregn som slår sönder allt tex. Sedan tar jag bort täckningen när våren kommer så inte kylan blir kvar onödigt länge.
Men egentligen skulle jag gärna vilja veta hur ni andra gör, och hur ni lyckas. Att ha perenner inne i en källare tror jag inte är bra (men har aldrig försökt heller...) Ett år stod alla sådder i kallväxthuset (hann inte gräva ner de före frosten..), men det var det sämsta alternativet. Temperatutväxlingarna blev alltför häftiga när vårsolen kom. Det året dog en massa träd och buskplantor som jag odlat i kruka under flera år sedan frösådden.
Tipr på övervintring av pytteplantor i krukor mottages tacksamt.