CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 20:35)
Citrusar trivs inte om det går ner mot noll eller minus grader. Alltså om man vill att de skall få frukt från blommorna. För t.ex. citron frukter tar ca 1år på sig att mogna. Möjligtvis att man kan få själva plantan att överleva i lägre temperaturer. Oliver tror jag inte heller på att de mognar i minusgrader. Däremot att man utsätter dem för frost en kortatre period för att de skall blomma. Men jag har hört att det inte alltid är nödvändigt. Det finns olivträd som blommat och satt frukt även stående innomhus. Och det finns en viss anledning till att vi i Sverige inte kan odla varken Bananer, oliver och citrusar på friland.

jag sa inte att dom mognar på vintern hela medelhavet kan få både markfrost å luftfrost .
alltsåjag orka rinte skriva det igen men mina oliver bler tvungen ändå men
min oliver är alla nu på friland och även dom jag hadde inann i krukor har fulla med frukter å dom är inprecip ute hela vintern ner tilll hårdfrost å mår bra som bara den . jag själv har haft oliver i frost .
som sagt har jga även dom på friland å det klara dom lika dant med banaer går men inte citruras .
och har man sin oliv inne så bler dne klen fast dte går så bler dne klen å får säkert spinn å annat varje vinter .
inget mognar i frost
men när det väl bler varmnt så bler dom fulla av det