Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En hel frukträdslund
          Skurken
          Inlägg 30-06-2006, 12:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 8 092

Först och främst vill jag säga att jag inte har någon koll på trädgårdsskötsel alls.

Till saken. Jag åkte häromdagen förbi Linköpings universitet, där de på en gräsmatta planterat.. 10-20 äppel och päronträd - alla olika tänkbara sorter.. jätteroligt!

Monkey see - monkey do. Jag har på min gård (i småland) en fd lövskog/ängsmark som är lite väl gles efter stormen. Min plan är alltså att plantera fruktträd där i mängder! 20-30 stycken.. minst. Päron, äpplen, körsbär, plommon... you name it rolleyes.gif
          Jag kommer de första åren att se till att hagen inte betas tills träden tagit sig. Fåren kommer förhoppningsvis att ta hand om all fallfrukt på längre sikt.

Vad tror ni? Kul idé eller vansinne? Finns det några uppenbara problem med ett sådant projekt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa Bi
          Inlägg 30-06-2006, 20:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 7 895

Vad roligt Skurken - den där planteringen hade jag utsikt mot från mitt arbetsrum när jag var doktorand fram till i våras. Jag hade stort nöje av att se parken växa fram under ungefär ett års tid.

Du vet säkert att den från början låg vid gamla lärarhögskolan nere på stan, och att när lärarutbildningen flyttade upp till Valla så odlades nya träd för att samlingen skulle leva vidare. Det är kul att det står på alla träden vilka sorter det är, och när frukten ska skördas respektive ätas. De planterades förra året, så än är det ju inte så mycket frukt, men när det blir det är det meningen att man ska få plocka frukterna från träden. Jag vill minnas att det är drygt 30 träd.

Lycka till med ditt projekt, det låter jätteroligt!

--------------------
          Zon 2-3 utanför Linköping

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon