CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-07-2006, 13:50)
Man ska nog inte spara nässelvattnet så länge ifall man får tro denna rtikel:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-5/ODN89-5D.HTMKoncentrerad vallörtsnäring brukar man dock kunna spara och använda på vintern och den brukar inte dofta så mycket.
Såhär gör man koncentrerad vallörtsnäring.Jag går efter ett recept (hittar det inte nu) där man blandar nässlor + vallört och fräken, fast jag bryr mig inte om proportionerna. Receptet gällde en liten kvantitet och det talades om att knyta in växterna i en duk. Jag fyller helt en vattentunna med växter och sedan på med vatten. Att knyta in allt detta i en duk är inte möjligt.
Jag läste länken om nässelvatten, men blev inte så mycket klokare. Det står man ska hälla i benmjöl men inte varför. Det står att vattnet blir värdelöst om det står för länge, men det står inte uttryckligen att det blir skadligt.

Inte heller varför man måste späda och vad som händer om man inte gör det.

Jag får väl pröva själv och se om gräsmattan fräts bort.

För mig är inte gödningseffekten det viktigaste (eftersom detta alltid sker efter midsommar när jag skär ner alla dessa ogräs) utan för mig är detta ett sätt att bli av med riskabel grönmassa utan att behöva ta det i bilen till tippen.
Jag har ett par gånger använt sådant gödselvatten året efter och har inte märkt att några växter har tagit skada av det. Det luktade fortfarande gödsel om det. Men, som sagt, jobbigt att vattna ut allt om det ska spädas, så det slutade med att jag vräkte ut det mesta i komposten. Fördelen med att ha växterna på ruttning i vattentunnan var att de hårda stjälkarna bröts ner snabbare i komposten sedan. Vad som hände med fröna skulle jag gärna vilja veta.