CITAT (Birgitta P @ 01-07-2006, 23:19)
I naturen växer brudorkidé nerför så det är helt naturligt att den vill lägga sig åt ena hållet. En monterad brudorkidé kräver mer passning med vatten än en krukodlad. En annan lösning som jag tycker är jättefin är att ha den i ampel i fönstret. Låt den slippa pinnar som håller upp blomstjälken, det är mycket snyggare med en planta där blomstjälken böjer sig naturligt. Jag skall se om jag kan hitta bilder senare på hur jag har några av mina. Jag återkommer med det.
För övrigt så tycker jag din planta har en del fina rötter så det är inget problem med att plantera om den. Toppskottet ser däremot ut att ha fått för mycket sol, eller har du haft ohyra på den? Toppskottet skall man vara väldigt rädd om för det är brudorkidéns svaga punkt. Om det står vatten i toppskottet så kan toppen ruttna och då kan den inte växa vidare.
den har fått för mycket sol ja, den står i ett mer skuggat fäönster nu... blomstängeln tappade den strax efter att jag hade köpt hem den så det finns det ingen alls nu och har inte heller funnits på ett och ett halvt år

jag har aldrig haft den uppstakad med pinnar utan låtit den växa som den vill lite... problemet är att jag inte har ampelplats för den, jag har två-tre hoya-amplar i varje fönster... minst

har dock en dendrobium inne på toaletten som har vuxit en massa sen jag glömde bort den där inne

den här bruden ska få stå i ett söderfönster nu men skuggat från solen istället för bakom gardinen i ett västerfönster med solen på heeeeela dagen