Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag måste flytta på klätterrosorna!, När är det bäst att göra det?
          Karrolina
          Inlägg 30-06-2006, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

När vi flyttade till hus förra året så fanns (och finns fortfarande) fyra olika sorters klätterrosor planterade intill husgrunden. Där står dom inte alls bra eftersom vi ska måla huset och laga trasigt pust på grunden.

Så nu undrar jag när det är bäst att flytta på dom? Klippa ner dom skulle jag helst behöva göra ganska snart om det går. Flytta dom kan jag göra senare om det är bättre. Eller i vår om det är bäst.

Sen undrar jag om det går att spola av rötterna när man har grävt upp dom eftersom det växer massor av åkervinda i rabatten. Och den vill jag inte flytta med till en ny rabatt..

/Karolina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          AnnammA
          Inlägg 02-07-2006, 23:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Man kan, i värsta fall, flytta rosor på sommaren, om man planterar i en god jord, på en bra plats(för rosen) och om man vattnar, och vattnar, och VATTNAR!!!
          Annars är bästa tiden tidigt på våren vid musöronstiden, eller på hösten/sensommaren. Jag tror att om man flyttar en ros på hösten, skall man låta bli att klippa den, utan vänta och se vad man behöver klippa bort på våren i stället.
          Rosor som ser ut att komma dåligt på våren brukar jag kruka, klippa bort torrt och dött, och se vad som vill komma fram. Till hösten blir de senare placerade i rabatt eller får rosen övervinta nedgrävd i kallväxthus.

Hälsn
          AnnA

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon